Produkt nøgle?

Tags:    php

Hej Udvikleren.

Jeg sider pt. og er ved at lave det sidste på et CMS system for min virksomhed og så tænkte jeg om der er nogen mulighed for at dække sit værk med en slags produkts nøgle.

Havde tænkt at sætte en database op som systemet altid skulle connecte til først og derefter indsætte dens egen ip, hostname, domæne, subdomæne osv. af info så jeg hele tiden havde info om hvor mit system kørte.
Dog søger jeg noget mere sikkert for hvis jeg gør som overstående vil mit system stadig kunne bruges hvis du blot fjerner 3 linjer kode, så er der en mulighed for at køre koden som er krypteret eller sådan noget.

Hilsen Jesper Lindstrøm Nielsen

Så skal du have fat i Zend Optimizer, såvidt jeg ved. Men det kræver at serveren understøtter det, hvilket ikke altid er tilfældet.

Hej Jesper,

Det kommer an på hvem du vil dække det for og hvad præcis det er du vil dække...

... hvis det du ønsker er at "dække" PHP koden fra andre medarbejdere, er det letteste at administrere brugerrettigheder på systemet, sådan at mapperne ikke kan browses.

Ønsker du at dække PHP koden fra folk som ser din hjemmeside, kan dette gøres i de fleste servere ved ikke at tillade fil browsing i biblioteket og at have en index.php fil i samtlig mapper.

Og hvis du ønsker at skjule programkoden fra andre som skal ændre andre dele af systemet, er du en pade som burde skydes med en ladning groft salt dybt oppe i anus.

Med venlig hilsen
Ieet

Da jeg regner med at det er et CMS system som jeg skal sælge vil jeg gerne dække det så vores kunder ikke blot kan vidresælge systemet.

Hej Jesper,

Det er godt nok ikke megen tillid du har til dine kunder. Hvilket sprog er dit CMS system udviklet i?

Er det et PHP system, er det ikke hensigtsmæssigt at blokere for adgangen til kildekoden. Dine forrestningsforbindelser ønsker formentligt at de kan forandre systemet. Den eneste virkelig garanti du kan have for at de ikke vidresælger systemet er, at have en kontrakt der specificerer hvad de må og ikke må i forbindelse med systemet.

Så - snak med kunden.

Med venlig hilsen
Ieet

Du kan undgå at kunden har adgang til kildekoden ved at compile din PHP til bytecode inden du distribuerer den. http://dk2.php.net/manual/en/ref.bcompiler.php

Med det sagt, så er jeg enig med Ieet om at det er smartere at stole på sin kunde og give adgang til kildekoden.

t