C#, C++ eller en helt 3 ting?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej.

Jeg leder efter et nyt sprog at kode i.

Jeg har prøvet Delphi og det virkede lidt "outdated" i forhold til andre sprog. Jeg har prøvet c++, men jeg har ikke helt forstået om der er mulighed for at lave programmer med gui og ikke bare dos vinduer med kommander til.

Derfor spørger jeg:
C# eller C++?

Jeg skal primært udvikle små programmer som en lommeregner, shutdown timer og andet små hvor efter jeg bevæger mig videre til et lidt større program som http://kortlink.dk/4w9b - Dvs. ikke kæmpe spil som WoW eller hvad man nu kan finde på.

Jeg har en del kendskab til php og den genrealle struktur i koding.

Når i foreslår noget ville det være dejligt med et par links til hvor man for eksempel kan lære C++ eller C# fra begyndelsen (Hello world osv.) Evt. en complier

Hvis du ikke har nogen planer om, at skulle i gang med at programmere spil, så vil jeg foreslå dig at gå i gang med C#. Den største grund til at jeg lige præcis anbefaler dette er, at jeg synes det er meget nemt at udvikle til GUI.

Man kan sagtens også udvikle GUI i C++, men jeg synes .NET Frameworket gør det meget nemmere at bygge applikationer på gui.

Jeg går ud fra du ikke har noget imod artikler, der er på engelsk. http://www.functionx.com/csharp/index.htm
Den starter helt fra bunden med selve kompileren så det burde være nemt at komme i gang.

Hej.

Det vil jeg så kigge på.

Hvis jeg nu ombestemmer mig efter jeg har lært C# mht. at udvikle spil, er det så et stort spring fra C# til c++?

Og nej har intet mod engelske artikler.

Foretrækker danske, men engelske er skam også helt fine :)

Der er rigtig mange muligheder for at lave GUI i C++. Det mest udbredte er vist nok Windows API'et, men det synes jeg selv er noget bøvlet at danse rundt med for nybegyndere. Derudover bliver man selvfølgelig også låst til Windows platformen.

Men der findes andre gode alternativer der er nemmere at lege med. wxWidgets og Qt er to af dem, og fælles for dem begge, er at de kan køre på stort set alle platforme. Personligt arbejder jeg selv i Qt lige nu, som er rigtig nemt at gå til.

Angående C# så skal jeg ikke kunne udtale mig om nemheden i det, da jeg ikke har arbejdet særlig meget med det. Men eftersom at jeg arbejder med mange forskellige platforme til hverdag, foretrækker jeg et sprog hvor der ikke skal laves de store ændringer i koden alt efter platform - så derfor vælger jeg C++. Ja, der er nogle få muligheder for at køre C# under Linux, men de fungerer sjældent særlig godt.

EDIT:
Angående dit spg om konvertering mellem C# og C++, så er der (så vidt jeg ved) nogle store forskelle mellem de to sprog. Men når først man har selve tankegangen og man kan det basiske syntax, så tager det ingen tid at lære et nyt sprog.

Indlæg senest redigeret d. 09.03.2008 21:25 af Bruger #10667
Jeg synes naturligvis du skal vælge C++, det er et mere bredt sprog, dvs. det kan bruges til mange flere ting end C#.
Start med en lille begynder artikel på dansk:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/
Og et værktøj:
http://www.codeblocks.org/

Jeg synes du skal tage hele linien ASM -> C -> C++ -> C# ;)

Seriøst though, C# er såmen udemærket, men jeg mener også at C/C++ er vejen at gå, ihvert fald til at starte med.

Med C/C++ i bagagen vil du kunne skrive stortset alt. C# er mere et niche-sprog, og du får problemer med at afvikle det på andre platforme end Windows (selvom det ikke er umuligt, og bestemt er et sprog med sine forcer).

Og, som det er blevet påpeget, så kan det sagtens lade sig göre at lave GUI med C++. Stortset alle computerspil er skrevet i C++, og rigtigt mange store apps er skrevet i samme sprog.

Indlæg senest redigeret d. 10.03.2008 10:43 af Bruger #8223
Så mit spørgsmål er egentligt som at vælge mellem intel og amd? :S (Det handler om hvad man kan lide)

Det virker nemlig lidt sådan efter jeg har læst lidt på det :o

Ja det er stort set det samme (selvom der dog er væsentlig ydelsesforskel mellem Intel og AMD lige nu, men det er en anden snak)

Der er ikke nogen nævneværdih forskel mellem Intel og AMD eller nogen som helst anden populær x86 plaform for den sags skyld. Så længe du ikke vil programmere dit eget operativsystem er det under alle omstændigheder ikke ngoet du behøver at bekymre dig om.

Det eneste du skal bekymre dig om, også med hensyn til C/C++ er Hvilket operativsystem du skriver din aplication til. Hvis du vælger at holde dig til C kan du skrive platformuafhængigt software, men hvis vi taler ASM/C++/c# kan det let blive et problem.

Kode kan ofte også være compiler specifik, hvilket man kan komme udenom ved hjælp af preprocessoren.

Også med hensyn til ASM er der 2 forskellige syntax AT&T og Intel, igen har de forskellige assemblere deres små forskelle.

Så kort fortalt, der er meget at tage hensyn til, men hvorvidt der er tale om Itel eller AMD er ikke en af dem.

C++ er ikke mere platformsafhængigt end C

<< < 12 > >>
t