Nu skal vi jo også huske at Microsoft er langt fra det eneste "closed source" firma i verdenen. Vi burde huske mere på at firmaer som Adobe også har en stor skare af produkter som også er lukket source, så derfor burde I jo ikke kun skyde efter microsoft, hvis det handlede om det skal være open source eller closed source. Men deres initiativ er rigtig godt.
Jeg tror man bør have lidt sans for proportioner i det her spørgsmål. Teknisk set har du ret - og vi er også mange der brokker os over flash's lukkethed på daglig basis, ganske simpelt fordi det betyder nul udviklingsmuligheder i teknologien på Linux (dette er dog blevet ændret en smule ved udgivelsen af Flex), og fordi flash-playeren til Linux er ustabil som langt ind i Jelved, og er årsagen til mere end halvdelen af Linuxbrugeres browser-crashes.
Men, man bliver nødt til at se det i lyset af, at Microsoft er meget større end Adobe, har langt flere kunder end Adobe, og har langt mere "kontrol" over sine kunder end Adobe. Adobe leverer enkeltstående programmer. Microsoft leverer primært komplette operativsystemer.
Det er derfor proportionelt logisk at folk der helst ser en verden af open source, fokuserer det meste af sin energi på den største modspiller på banen.
Derudover, så synes jeg, Kasper, at vi skal blande Gate's støttefond udenom Microsofts licenspolitik. Helt og holdent. At Bill m. kone giver en masse penge til sultne afrikanere, er fremragende, men har intet at gøre med om Microsoft er closed eller open source. Spørgsmålet om hvorvidt det er et PR-stunt fra Bills side, bliver heller ikke anderledes hvis Microsoft pludselig blev et open source firma. Man ville stadig kunne konkludere at en sådan handling nødvendigvis giver goodwill hos de brede masser, og at den goodwill til et firmas skaber, automatisk vil smitte af på firmaet selv. Min egen personlige holdning er, at jeg ikke tror Bill Gates gør det for denne PR-effekts skyld, men at han bestemt er klar over at den er der, og er glad for den, som en sideeffekt. Faktum er at uanset hvad Microsoft eventuelt vinder på det, så er der også en masse afrikanske børn mv. der vinder på det. Spørgsmålet om software freedom, som jeg synes er et vigtigt spørgsmål, er mindre vigtigt end spørgsmålet om lægebehandling og mad til U-lande.