OFFTOPIC: C# spil udvikling

Tags:    c++

Hej Udviklere,

Beklager meget at jeg sådan bringer et C# spørgsmål ind på jeres domaine :) Jeg har længe gået og leget med tanken om at lave nogle småspil for sjov(har indtil videre været 100% webudvikling). Jo mere jeg læser jo mere bliver det klart for mig, der er pt. 2 valg..

C# + XNA
C++ + DX

Jeg syntes det er underligt at der ikke rigtigt er mulighed for at udvikle C# med DX. Det kan nok godt lade sig gøre men der er ikke rigtigt nogle som anbefaler det.

Er der nogle her inde som har noget erfaring inden for området?

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej Frank,

C++ XNA er ganske glimrende, fortrækker jeg nærmest fremfor C# ... Og DirectX med C# er en rigtig, rigtig god kombination også.

Der hvor du er lidt mere begrænset er hvis du vælger OpenGL, idet at dette ikke virker nær så "integrerbart" i C# som i C++.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Ieet,

Det lyder fantastisk.

Nu kommer "the million dollar question". Jeg har lige haft kursus i C# hvor jeg fik 12 efter den nye skala, det er dog et begynder kursus, ikke noget advanceret. Jeg har ligeledes haft kursus i C, men aldrig C++.

Hvad ville du forslå til at udvikle spil med, hvis man skal kigge lidt frem ad?

Kender du nogle sider som hjælper folk igang med det?

XNA vs. DX? XNA er vel vinderen til folk som vil lave små-mellem hyggespil men så vidt jeg har kunne læse er det DX man skal have fat i hvis man vil lave noget mere omfattende?

På forhånd tak!

Jeg vil sige, at medmindre du ønsker at lave absolutte blockbusterspil (Og det gør du ikke - i hvert fald ikke alene), så er XNA et glimrende valg. Det er bygget ovenpå DirectX og er dersignet sådan, at folk relativt hurtigt kan lave spil. Hvis du er komfortabel med C# vil jeg anbefale det og XNA.
Hvis spil som dette : http://www.youtube.com/watch?v=TgChURF5fQE
http://xnaracinggame.com/

ikke er godt nok for dig, så er du meget kræsen ;)

Hej Ieet,

Det lyder fantastisk.

Nu kommer "the million dollar question". Jeg har lige haft kursus i C# hvor jeg fik 12 efter den nye skala, det er dog et begynder kursus, ikke noget advanceret. Jeg har ligeledes haft kursus i C, men aldrig C++.

Hvad ville du forslå til at udvikle spil med, hvis man skal kigge lidt frem ad?

Kender du nogle sider som hjælper folk igang med det?

XNA vs. DX? XNA er vel vinderen til folk som vil lave små-mellem hyggespil men så vidt jeg har kunne læse er det DX man skal have fat i hvis man vil lave noget mere omfattende?

På forhånd tak!

Hej igen,

Jeg har snakket lidt med en kollega som har arbejdet lidt med begge dele. Jeg tror jeg hopper på c++ vognen, da jeg godt kunne tænke mig at lærer det fra bunden. Skulle det endag blive aktuelt så tror jeg at jeg vil stå bedre i et firma's øje med DX, i forhold til XNA.

Jeg syntes XNA ser ud som en glimrende løsning, men jeg føler ligeledes lidt at det holder en lidt tilbage i det lange løb.

I skal have mange tak for jeres svar. Jeg gir jer begge 10UP.

Hvis du vil lave spil med henblik på at komme ind i spilbranchen, så er det klart C++ og DirectX (og måske OpenGL) du skal gå efter. Selvom Microsoft arbejder på at lave XNA til brug i kommercielle spil, vil C++ formegentlig forsætte med at være dominerende i spilverden i meget lang tid. Jeg tror dog også, at spil i C# og Java vil komme mere frem i de følgende år.

t