Hvordan organisere jeg bedst mit galleri.

Tags:    php

Hej

Jeg sidder med en hjemmeside, hvor jeg har et galleri, jeg nu skal opdatere, så administratoren selv kan uploade billeder.

Nu ved jeg bare ikke hvordan jeg skal jeg skal arrangere det bedst. Ligenu hedder billederne som følger:

img01.jpg
img02.jpg
img03.jpg
img04.jpg
img05.jpg

Og thumbnails'ne hedder:

tmb01.jpg
tmb02.jpg
tmb03.jpg
tmb04.jpg
tmb05.jpg

Når admin nu uploader sine egne billeder, hvordan skal jeg så sørge for at de bliver navngivet efter de andre, dvs img06.jpg og tmb06.jpg i dette tilfælde.

Skal jeg lave en php tabel, hvor et tal stiger hver gang der bliver uploadet et billede, og så bare bruge det til at holde styr på hvor langt jeg er nået i nummereringen?

Hej Aske,

Det kan du da godt ...
... alternativt ville jeg nok vælge at placere billed data i database, og hente det ud fra et index navn. Derved vil du få langt mere kontrol over hvad og hvordan folk uploader i systemet.

Ellers hold en database registrering af filnavne, og lad PHP omdøbe ved upload i hht databasen. Det vil sige ja, navngivning ved at et tal i en php tabel stiger.

Med venlig hilsen
Ieet

Kunne også bare give random navne til billederne og gemme dem i databasen. Kan ikke lige se hvorfor Ieet mener det skulle give mere kontrol over hvad folk uploader at gemme hele billedet i en database, vil snare tro det en ret dårlig ide hvis billeder ikke er tvunget til en bestemt størrelse da du ellers for variable tuple størrelser(kommer an på hvordan blob data reelt bliver gemt selvfølgelig :)).

Hej Aske,

Det kan du da godt ...
... alternativt ville jeg nok vælge at placere billed data i database, og hente det ud fra et index navn. Derved vil du få langt mere kontrol over hvad og hvordan folk uploader i systemet.

Ellers hold en database registrering af filnavne, og lad PHP omdøbe ved upload i hht databasen. Det vil sige ja, navngivning ved at et tal i en php tabel stiger.

Med venlig hilsen
Ieet

Det lyder fornuftigt.. Det vil jeg gører.

t