BRUG POWERPOINT! Det skrev jeg til dig før ...
Hej Tohkkh,
Jeg kan _kun_ være enig med Ieet omkring brugen af powerpoint, og dette er et super-super godt produkt til at laver firma pressentationer men. Bland andet fordi at du senere, hvis det er det ønsker, faktisk kan lægge din(ne) Powerpoint pressentationer ud sammen med et website, plus meget mere.
Når det så er sagt, at havde sit eget IT firma er en stor ting at gå igang med, og skattefars regler er jeg nu personligt ligeglad med - han er sq så tyk og rund i forvejen at det gør ondt at se på - dog skal der nok være nogen som ikke er enige. :-)
...når man skal lave en hjemmeside for en kunde, hva starter man med? Projektets navn?, og hva kommer så derefter?, skitser af designet?, tidsplan?, pris, og hva med sån noget rettigheder hvorn skal det skrives?.
Sådan starter man:Lad os for discussiones skyld sige at du har en kunde som øsnker sig et website. Projektets navn er sådan set lige meget, det skal bare være et kalde navn som du og din kunde vælger.
Projekt Analyse:Men, den fejl som rigtig mange begår er ikke at lave sin analyse ordenligt. Det behøver absolut ikke være nogen kæmpe stor analyse, men den er utroligt vigtig for at du og kunden er enige om hvad der skal laves, og hvilke behov/forventninger kunden har til det endelige produkt.
Det kunne f.eks være at kunden ønsker et "butiks vindu", eller at folk skal kunne købe ting via deres website, osv. Det kan også være at brugeren blot ønsker et website hvor fra man kan kommunikere(kontakt oplysninger, firm information, refferencer, mission, vision, målgrupppe m.m) med gamle og potentiellt nye kunder. :-)
I forbindelse med analyse skal man også se på infrastruktur, hvilke muligheder findes der. Skal man ud i at indkøbe hele server parker; web/database -server m.m eller kan man klare sig med et webhotel(dette plejer som regl at være nok, i værtfald til en start), og lade andre og "bedre" firmaer/folk stå for det? Det er et vurdering spørgsmål som bases bla. på størelsen af det færdige produkt, og hvor stor server-belastning(besøgene) man forventer at få.
Side-design/navigations strukturen:Når du har lavet din analyse af kundens behov, så kan du begynde at tænke over sådan noget som database, hvilke teknologier du vil anbefale brugeren, og hvorfor. Dette afhænger jo også af hvorledes firmaets infrastruktur ser/kommer til at se ud.
Det næste skridt er side-design, navigations strukturen, m.m. Her er det meget-meget vigtigt at man holder tingene nemt. Alt for mange websites har dårlig navigation, og benytter sig at såkalde sitemaps. Dette er efter min mening noget sjusk og en dårlig undskyldning for dårligt design.
Omkring pressentation af design vil jeg anbefale dig at lave skitser og bruge det sammen men powerpoint pressentationer (specielt hvis det er noget som du, måske en dag, ligger i konkurence med andre om at komme til at lave).
Design af selve "softwaren":Omkring design af den programmele del af dit website vil jeg ikke komme ind på her fordi det er et kapitel helt for sig selv, og man kan skrive rigtig meget omkring dette, da det er mange ting som gør sig gældene, dog er du meget velkommen til at spørge. :-)
Tidplan og priser:To ting som hænger uadskilleligt sammen. For mig kommer det ikke så meget an på hvor go man er. Alle har startet fra bunden og arbejdet sig op af og er blevet bedre med tiden og med ærfaring. Det som betyder noget for mig når det kommer til prisen er prisen i forhold til projektets størelse, om der skal laves tung grafik, mange detaljer, hvor advanceret skal siderne være, skal det være lige ud af posen eller hvad. Det er også et vurderings spørgsmål, dog vil jeg sigde til dig at 140 kr(Ieet skriv: 225 kr/timen - lyder meget fornuftigt!) i time bør du tage for det du laver. Du skal ikke lave slave arbejde, og det du tjener på at lave websider skal også stå i mål i forhold til hvis du tjente penge hved et andet job.
Ophavsret, m.mPuha... Dette er et meget tungt spørgsmål. Ophavs ret er noget meget bøvlet noget, og et meget meget overbrugt ord nu om dage hvor Open Source til trods, er det meget popolært at tage påstået copyright på tingene. Jeg vil anbefale dig at henholde dig til gode gamle GNU og betingelserne jænvføre GPL. Det gør tingene noget nemmere og, i værtfald til at starte med, giver det dig mulighed for at sætte dig grundigt ind i ophavsret-reglerne, hvis du vil det
Du skal dog være opmærksom på og ALTID kontrollere, hvis du downloader kode fra internettet, hvilke licens betingelser det materiale(f.eks kode) er underlagt, hvis der overhoved er nogen licens betingelser. Dette er meget vigtigt fordi i den sidste ende kan man få ørene i maskinen.
Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis der er nogen ting som du har spørgsmål til.
Indlæg senest redigeret d. 01.03.2008 23:38 af Bruger #11375