Firma start

Tags:    diverse

Hej, jeg ville høre hvordan man sætter sine word eller pdf filer op når man skal lave en hjemmeside for en kunde, hva starter man med? Projektets navn?, og hva kommer så derefter?, skitser af designet?, tidsplan?, pris, og hva med sån noget rettigheder hvorn skal det skrives?.

Er der nogen som har et word eller pdf dokument så jeg kan se hvorn man har gjort, ikke for at rippe eller Noget som helst copy/past. eller nogen som har et link til en hjemmeside som forklare lidt om det at starte et lille web firma,? kunne være rigtig nice :),

Håber i forstod hva jeg mener, og ang. pris hvor meget skal man tage i timen til forskellige projekter, jeg tror nemlig der er forskel på hva en privat vil give og hva et andet firma vil give for en hjemmeside.

TAk på forhånd og super nice hvis i vil bruge noget af jeres tid på at svare på mine spørgsmål :).

Så du vil lave hjemmesider i .pdf og i word? Eller er det mig der har forstået forkert? For ja, det kan man godt, men man får slet ikke noget godt resultat ud af det og man kan slet ikke tjene penge på det.

Hvis du vil tjene penge på det, så skal du over selv og kode HTML, CSS og et serversprog (som fx PHP eller ASP(.NET)).

Angående pris, så har folk det meget forskelligt. Men det er vist almindeligt at folk tager omkring (jeg ved dog ikke med de helt profesionelle) tager mellem 100-150 i timen og så evt lidt mere for virksomheder.

Så vidt jeg forstår, vil han lave et dokument som fortæller om hvordan hjememsiden tager sig ud , hvad det koster at få lavet hjememside, så vidt jeg ved kan forsåt også omkring hvme der har rettigheder til siden, og spørger efter eksempler.

kender ikke noget direkte til web design firma, men på sider som f.esk

http://100svar.dk/ kan du få generelt info omkring opstart af firma.

http://www.firmastart.dk
http://amino.dk

Timepriser afhænger af talent, hvor kendt du er og hvem du vil have i din kundekreds.
Tager du 100,- i timen kan du godt regne med at du skal udvikle full-blown hjemmesider til 500,- altialt.
Tager du 1500,- i timen så skal du markedsføre dit talent for de store kunder hvor prisen kun dækker en lille procent-del af deres budget.

Du skal dog være opmærksom på at have firma er ikke kun et spørgsmål om at servicere dine kunde. Der betales skat, føres regnskab og overholdes regler. Det tager lidt mere tid end man regner med, når man ikke er uddannet i den retning. :)
Alt det andet skal du selv stå for på og ikke bruge en færdig template ting. Google billedesøgning har masser eksempler på visitkort, brevpapir, fakturaer og generelle brevlinier.

Eksempler på opstilling af et projekt/en aftale kan du nok finde på freelancer.dk

Hej Tohkkh,

BRUG POWERPOINT! Det skrev jeg til dig før ...

Og du starter med at præsentere projektet, hvad du vil lave (resultatet), derefter går du igang med features, og viser samme features på andre websteder, herefter kommer du med en vurdering af samtlet pris og hvad det inkluderer.

Rettigheder skrives på projekt basis, sammen med en specifikation af præcis hvad det er man leverer og hvad det skal kunne.

Priser varierer ikke med hensyn til hvem der er kunden hvis man er professionel. Dog kan der spille andre ting ind, såsom hvor god en reference det er at have senere. Og hvor desperart man er - derfor giv altid pris vurderinger på projekt basis. Alt under 225,- kr i timen kan du være 100% sikker på er sort arbejde og/eller semi-prof.

Firma oprettelse kender jeg ikke lige nogle guides til, men det lød for mig på MSN som om at du ikkehavde planer om at håndhæve regler. Så hvis jeg var dig, ville jeg nok også skide på rettigheder blev nedskrevet.

Med venlig hilsen
Ieet

jeg vil ikke bruge powerpoint da jeg ikke skal UD til kunden og vise det, det hele blive gjort over nettet / telefon, når jeg så har fået af vide hva kunden gerne vil have, så skal jeg jo så igang med at lave et word dokument eller et pdf dokument, ved godt hvordan man bruger programmerne, det er bare selve indholdet, hva skriver man? og hvad starter man først med at skrive, og sån noget med rettigheder, hvad kan / skal man skrive der.

håber i forstår mig

og undskyld jeg ikke fik forklaret mig godt nok i starten :/

BRUG POWERPOINT! Det skrev jeg til dig før ...

Hej Tohkkh,

Jeg kan _kun_ være enig med Ieet omkring brugen af powerpoint, og dette er et super-super godt produkt til at laver firma pressentationer men. Bland andet fordi at du senere, hvis det er det ønsker, faktisk kan lægge din(ne) Powerpoint pressentationer ud sammen med et website, plus meget mere.

Når det så er sagt, at havde sit eget IT firma er en stor ting at gå igang med, og skattefars regler er jeg nu personligt ligeglad med - han er sq så tyk og rund i forvejen at det gør ondt at se på - dog skal der nok være nogen som ikke er enige. :-)

...når man skal lave en hjemmeside for en kunde, hva starter man med? Projektets navn?, og hva kommer så derefter?, skitser af designet?, tidsplan?, pris, og hva med sån noget rettigheder hvorn skal det skrives?.

Sådan starter man:
Lad os for discussiones skyld sige at du har en kunde som øsnker sig et website. Projektets navn er sådan set lige meget, det skal bare være et kalde navn som du og din kunde vælger.

Projekt Analyse:
Men, den fejl som rigtig mange begår er ikke at lave sin analyse ordenligt. Det behøver absolut ikke være nogen kæmpe stor analyse, men den er utroligt vigtig for at du og kunden er enige om hvad der skal laves, og hvilke behov/forventninger kunden har til det endelige produkt.

Det kunne f.eks være at kunden ønsker et "butiks vindu", eller at folk skal kunne købe ting via deres website, osv. Det kan også være at brugeren blot ønsker et website hvor fra man kan kommunikere(kontakt oplysninger, firm information, refferencer, mission, vision, målgrupppe m.m) med gamle og potentiellt nye kunder. :-)

I forbindelse med analyse skal man også se på infrastruktur, hvilke muligheder findes der. Skal man ud i at indkøbe hele server parker; web/database -server m.m eller kan man klare sig med et webhotel(dette plejer som regl at være nok, i værtfald til en start), og lade andre og "bedre" firmaer/folk stå for det? Det er et vurdering spørgsmål som bases bla. på størelsen af det færdige produkt, og hvor stor server-belastning(besøgene) man forventer at få.

Side-design/navigations strukturen:
Når du har lavet din analyse af kundens behov, så kan du begynde at tænke over sådan noget som database, hvilke teknologier du vil anbefale brugeren, og hvorfor. Dette afhænger jo også af hvorledes firmaets infrastruktur ser/kommer til at se ud.

Det næste skridt er side-design, navigations strukturen, m.m. Her er det meget-meget vigtigt at man holder tingene nemt. Alt for mange websites har dårlig navigation, og benytter sig at såkalde sitemaps. Dette er efter min mening noget sjusk og en dårlig undskyldning for dårligt design.

Omkring pressentation af design vil jeg anbefale dig at lave skitser og bruge det sammen men powerpoint pressentationer (specielt hvis det er noget som du, måske en dag, ligger i konkurence med andre om at komme til at lave).

Design af selve "softwaren":
Omkring design af den programmele del af dit website vil jeg ikke komme ind på her fordi det er et kapitel helt for sig selv, og man kan skrive rigtig meget omkring dette, da det er mange ting som gør sig gældene, dog er du meget velkommen til at spørge. :-)

Tidplan og priser:
To ting som hænger uadskilleligt sammen. For mig kommer det ikke så meget an på hvor go man er. Alle har startet fra bunden og arbejdet sig op af og er blevet bedre med tiden og med ærfaring. Det som betyder noget for mig når det kommer til prisen er prisen i forhold til projektets størelse, om der skal laves tung grafik, mange detaljer, hvor advanceret skal siderne være, skal det være lige ud af posen eller hvad. Det er også et vurderings spørgsmål, dog vil jeg sigde til dig at 140 kr(Ieet skriv: 225 kr/timen - lyder meget fornuftigt!) i time bør du tage for det du laver. Du skal ikke lave slave arbejde, og det du tjener på at lave websider skal også stå i mål i forhold til hvis du tjente penge hved et andet job.

Ophavsret, m.m
Puha... Dette er et meget tungt spørgsmål. Ophavs ret er noget meget bøvlet noget, og et meget meget overbrugt ord nu om dage hvor Open Source til trods, er det meget popolært at tage påstået copyright på tingene. Jeg vil anbefale dig at henholde dig til gode gamle GNU og betingelserne jænvføre GPL. Det gør tingene noget nemmere og, i værtfald til at starte med, giver det dig mulighed for at sætte dig grundigt ind i ophavsret-reglerne, hvis du vil det

Du skal dog være opmærksom på og ALTID kontrollere, hvis du downloader kode fra internettet, hvilke licens betingelser det materiale(f.eks kode) er underlagt, hvis der overhoved er nogen licens betingelser. Dette er meget vigtigt fordi i den sidste ende kan man få ørene i maskinen.

Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis der er nogen ting som du har spørgsmål til.

Indlæg senest redigeret d. 01.03.2008 23:38 af Bruger #11375
tak for den lange forklaring :), ang. det med sitemaps, hvor man skriver hva der skal være af filer og hva der skal være af mapper, er det spild af tid?,

så jeg kunne faktisk starte et word dokument med at skrive sån her

HJEMMESIDENS NAVN

man forklare hvad for nogen ting som skal laves
design,
kontakt
gæstebog
osv.

så viser man en skitse som er tegnet på papir,

så laver man et flow chart

og så en tids plan hvor langtid det tager at lave de forskellige sider

og så en pris

og så er det her jeg ikke helt ved hva man skal skrive,
skal det være noget med
Vi forbeholder os retten til, dit og dat, ved overhovedet ikke hva man skriver aller nederst.

------------------------------------------

men er det ca. sån man opsætter det ? og så i footeren skriver man selvf. firma navn og det :).
eller er jeg helt ude i skoven?

Tak for det :)

Hej Tohkkh,

Lytter du i det hele taget ?

Sitemaps er ikke til præsentation, men en måde at navigere sitet på når det ligger online. Det er spild af td at skrive til en kunde hvad der skal være for filer og mapper.

Og word dokument er en skidt ide - BRUG POWERPOINT.

Hjemmesidens navn er rimelig ligegyldigt, idet at kunden nok selv vil fortælle dig det.

Det er ikke vigtigt at forklare hvad det er for nogle ting som skal laves, istedet skal du forklare hvordan sitet vil komme til at se ud og hvilke features der vil kunne tilbydes besøgende på sitet.

Tegn ikke skitsen på papir, lav et layout udkast i et grafik program og vis et flot layout forslag. Papir og indscannede papirtegninger skal der en meget professsionel tegner til at få til at se ud som andet end en hurtig skitse.

Jeg aner ikke hvad du vil med et flow chart - hjemmesider er lige præcis dynamiske og har derfor ikke et fast flow.

Og du skal ikke fortælle en kunde hvor lang tid det tager at lave de enkelte sider og komponenter. Han behøver slet ikke vide hvilke komponenter der er, men skal vide hvad man kan på sitet. Du skal give en pris på projektet, ikke vurdere dit tidsforbrug overfor en kunde.

Du skal ikke forbeholde dig retten til noget. Du skal levere projektet som beset, overholdende kravspecifikationen og projekt specifikationen. Derefter skal de have lov til at gøre med det hvad de lyster.

I nederste højre hjørne af samtlige powerpoints kan du godt have dit firma logo og firmanavn. Hvis du meget gerne vil, men det er lidt overflødigt i en projekt præsentation til en kunde.

Du er helt ude i skoven.

Med venlig hilsen
Ieet

t