Tjekke formular felter

Tags:    php

Hej

Jeg sider og leger med noget OOP, og har et sted læst at rigtig OOP programmering, så undgår man IF konstruktioner,

Men hvad gør man så når man skal tjekke et bruger felt med flere, bruger man da en for løkke eller noget lign.

Håber jeg kan få lidt svar, evt. et rigtig godt link hvor jeg kan lære OOP fra bunden, og grundigt

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

...og har et sted læst at rigtig OOP programmering, så undgår man IF konstruktioner...

Hej Jacob,

Hvor har du læst det? *Grin* Ej, det passer ikke; man kan netop ikke programmere ordenligt uden at gøre brug af betingelses-konstruktion i sin kode.

Jeg må nok sige at det svare lidt til: "Rigtige mænd tager sq da ikke backup!!! -- Nej, det de græder i stedet for!" *Host*

Håber jeg kan få lidt svar, evt. et rigtig godt link hvor jeg kan lære OOP fra bunden, og grundigt.

Det er jo denne her artikel [ http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/147/ ] som sådan set er meget go og lære efter omkring hvordan man sætter sin code op. Artiklen tager udgangspunkt i PHP.

Men at lære at programmere i OOP er ikke helt så let enda, mest af alt fordi at for at man for fuldt udbytte af OOP's stærke sider, skal man nemlig også ha' sin "OOP Analyse og Design" med i billed. Det involvere nemlig sådan noget som UML(Unified Modeling Language), og det kan godt være noget håret noget at lære. Ikke at man ikke skal gi' sig i krig med det, for det er absolute noget som er værd at kunne, og kan kun stærkt anbefales. ;-)
[ http://www.uml.org/ ]

Desuden er der nogen regler i OOP for hvordan man bør navngive klasser, filer, metoder(funktioner der er i en klasse), variabler, osv.

Lidt nyttigt:
Mappen hvor man gemmer sine klasse filer bør navngives sådan her. Classes

Filer som indeholder klasser bør navngives sådan her. Filnavn.class.php.

Når man navngiver en klasse, skrives navnet med stort. F.eks. Bruger, ligesom at man navngiver sin konstruktør det som man har navngivet klassen - dette gælder dog ikke for PHP for man typisk bruger __construct.

For at gøre ens kode mere læsbar, er det vigitig at man navngiver korrekt. En go regl er at hvis man har en metode som man aflevere input til bruger man "Set"(f.eks SetNamePassword()) hvorimod hvis man skal hente noget bruger man "Get"(f.eks. GetEmail())

En anden go regl er at har man en klasse som hedder "User" så optræder "User" ikke i metode navne i denne klasse, da det er selv sagt. (f.eks. $objUser->SetNamePassword(), $objUser->GetEmail()) :-) En masse notationer.

Er det en metode hvor man henter data fra en database kan man godt navngive sådan her: GetDbEmail().

Indlæg senest redigeret d. 29.02.2008 22:09 af Bruger #11375
Hmm det ser meget godt, og vil da os gå i krig med. Jeg har læst med if konstruktionerne på eksperten.

t