Ukendt variabel

Tags:    c++

Hej med jer!

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er galt! Min compiler siger at den ikke kan genkende variablet "circleArea" - nogen som kan fortælle mig hvad jeg gør galt??

Fold kodeboks ind/udKode 

Hjælp påskønnes rigtigt meget! :D

er ikke ekspert i C++, men er det ikk fordi du nævner den samme variabel 2 gange, og begge i en float funktion ?

er ikke sikker på mit svar

Du skal enten lave en prototype af circleArea ellers kan du flytte funktionen op over main

Hej Henning,

circleArea har du erklæret som en float i funktionen main. Denne tages inden funktionen af samme navn.

Derudover skal funktionen circleArea stå inden main funktionen.

Fold kodeboks ind/udKode 

Med venlig hilsen
Ieet

Nemmere at lave en prototype af funktionen inden main og lave din float om til et andet navn så den ikke rammer sammen med funktionen.

Hej Alle,

1000 tak for svar!

Hvordan laver jeg en en prototype af funktionen? Havde jeg ikke allerede gjort det i og med at jeg skrev: float circleArea(float theRadius) ?
Er en smule forvirret. Og hvad er meningen med at køre en funktionen inden main() funktionen? Jeg troede at alt skulle igennem main() først....

Svar påskønnes!!! :D

øverst inden main funktionen skal du deklerare den sådan at compileren ved hvad funktioner der findes så du skriver float circleArea();

Fold kodeboks ind/udKode 

compileren vil nemlig gerne vide hvad den har at rette sig efter. du kan også bare flytte hele funktionen op over main funktionen men dette kan give problemer med overskueligheden for nogle.

er ikke sikker på om du prøver at deklerere dine funktioner her "
float pictureWidth, pictureHeight, pictureSurfaceArea, circleRadius, circleSurfaceArea, circleArea; " men hvis det er det du vil kan du så vidt jeg husker ikke gøre det på samme måde som du gør variabler (da det er variabler du deklerere her) da bliver du nødt til at gøre det på den hårde måde ved at sige
Fold kodeboks ind/udKode 

men jeg ville nok om funktioner først.
håber det hjalp

Super. Tak for det ;-)

t