Server?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Vidste squ ikke lige hvor det her skulle postes.
Jeg kunne godt tænke mig at lave min com om til en server, så jeg bare lagrer tingene på min hardisk istedet for et webhotel. Jeg ejer et domæne på web10, og har 1000 mb webhotel.
Er der mulighed for at jeg kan lave min com om til en server og hvorden.
har pt. win xp home,

Det kommer jo an på lidt af hvert, Martin.

Som udgangs punkt er WinXP-Home ikke just det bedste til sådan operationer, eftersom WinXP-Home ikke har de indbyggede netværk-faciliteter WinXP-Pro f.eks har, såsom IIS(Internet Information Server), som også indeholder FTP moduler/server.

Hvis du en af de heldige som har en fast offentlig IP-adress, så kan du jo lave dig FTP server som du kan tilgå dels via dit hjemme netværk, og dels via din offentlige IP-adresse :-) Jeg vil anbefale FileZila til dette, da FileZilla også har en FTP klient som du kan bruge. FileZilla er også nem at sætte op, også er FileZilla, og der er jo godt. :-)

Du kan også gå den anden vej rundt og bruge Linux, dog hvis du ikke er specielt "keen on" Linux, så vil jeg anbefale dig at holde dig til WinXP-Home, da Linux godt kan være nogt bøvlet noget - LInux fungerer dog absolut fint som FTP server.

hvis du har en fast ip er det relativt nemt at arrangere en server, kodeordet er apache.

hvis du har en fast ip er det relativt nemt at arrangere en server, kodeordet er apache.

Som manden sagde! Apache

Og for at lætte tingene for dig, er her et godt of nemt bud. http://www.apachefriends.org/en/index.html // Apache Friends' XAMPP.

Det gode hved at bruge XAMPP er at man sagtens kan tilføje andre teknologier, osv. til Apache. XAMPP kommer med Filezilla FTP, plus en hel masse mere.

Indlæg senest redigeret d. 29.02.2008 01:14 af Bruger #11375
Du kan også vælge at installere et rigtigt server OS som f.eks. Windows Server 2003 eller microsoft's dejlige home server software eller måske Microsoft's nyeste server paltform Windows Server 2008, som kommer i butikkerne i løbet af næste uge. Uanset om du vælger at installere et server OS eller Win XP Pro vil jeg anbele dig at køre med IIS (Internet Information Server), som er indbygget i Windows Xp pro / 2003 Server. IIS er super nem at sætte op og nem at integrere med .NET, hvis du vil prøve krafter med ASP.NET (som er et ultra fedt web framework).

Du kan også vælge at installere et rigtigt server OS som f.eks.
linux... gogo..

Du kan også vælge at installere et rigtigt server OS som f.eks.
linux... gogo..

*Grin*

Problemet med Linux er bare, som jeg også skrev tidligere, at hvis du er Windows menneske, så er det en meget besværlig route at skifte til Linux, blot for at sætte en server op.

At lære Linux at kende skal man gøre i et kapitel for sig, og helst ikke når man skal sætte software op samtidigt.

Forresten, Linux er ikke en mere rigtig server end Microsoft Server Family er. :-P

Indlæg senest redigeret d. 29.02.2008 12:23 af Bruger #11375
Xp home kan let køre server....

Hvis du skal sætte en server op vil jeg foreslå linux.
Her er en rigtig god guide der hjælper dig med at sætte det hele op:
http://www.bit-tech.net/bits/2007/06/05/build_your_own_server/1
Denne guide sætter en simpel linux server op, og så er der her mulighed for at bruge grafisk brugerflade! så windows folk ikke er fuldstændigt udeladt

Som mange af de andre siger kommer OS an på hvordan du er anlagt. Hvis du er rent Windows menneske og serveren skal op hurtigst muligt, så tag en Windows. Men personligt synes jeg at hvis du har tid og mod til det, så sæt dig ned og lær Linux. Når du så føler du har Linux på plads, sæt en server op med det.

http://www.ubuntu.com er et godt sted at starte, plus du får en ok nem linux at lære på, med et ok Grafisk Bruger Interface.

Om du vælger det ene eller det andet er i storetræk underordnet, da de software som apache, filezilla, etc. kan installeres på begge typer af OS. Nogen vil mene Linux er det nemmeste, nogen vil sigde at Windows er det nemmeste. Smag og behag, vil jeg sige, alt efter hvor or hvordan man skal bruge det.

Det skal dog på ingen måde afkrække dig fra at lære Linux, faktisk så burde du lære det, men det tager bare lidt tid for der er mange ting man skal vide først.

<< < 12 > >>
t