Mikael,
Den eneste måde jeg kender til at gøre det "live" er ved hjælp af ajax. Men hvis du ikke er skarp på javascript fronten vil det blive et problem for dig.
Alternativt kan du lave din chat med frames..
| | |
| | |
Hvis du ser oven over har du nederst en bjælke hvor brugeren kan skrive i, altså en simpel form med en submit. Den loader "sig selv" igen, og her laver du bare en if sætning som tjekker nogle parametre og indsætter i databasen.
I øverste venstre side har du din "chat". Her henter du alt data med tidsstempler, eventuelt sæt limit på 50 eller 100 linjer chat" Efter alt dette er hentet skriver du det ud med et linebreak efter hver post. I slutningen af din kode laver du en sleep(10) og så skal den kalde sig selv igen. Benyt evt denne funktion:
function redirect($url = "."){
?><script type="text/javascript">
location.href="<?=$url?>";
</script><?
exit();
}
I højre side har du din bruger liste som du laver på samme måde som chatten på, den henter alle de brugere som er online fra din database. I din bruger database laver du et feldt som heder lastlogin hvor du sætter et tidsstempel. Når du henter din brugerliste kan du hente alle brugere som har været online inden for de sidste 5 min eks. Hver gang en bruger opdaterer sin klient, henter data eller noget så opdateres denne lastlogin så dine brugere ikke bliver smidt af chatten automatisk efter 5 min.
Håber det gav dig lidt insight i hvordan man kan gøre det.
Indlæg senest redigeret d. 29.02.2008 10:34 af Bruger #12245