Array - Hjæælp!

Tags:    c++

Hej med jer CodeWarriors ;-)

Jeg prøver at få noget øvelse i arrays, og har lavet en mindre program hvor jeg udskriver alle pladser i arrayet men jeg vil også gerne printe det største og mindste nummer ud af array. Jeg er dog desværre endt med noget værre noget... Er helt forvirret og kunne tænke mig noget hjælp fra jer.

Koden ser således ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det som forvirrer mig er løkken. Den printer bare alle pladser i arrayet ud, men hvordan får jeg lide udtrukket den mindste og største værdi, og får det printet ud?

Hjælp påskønnes!

1. vend dig til at bruge "using namespace std;" det er dårlig programmeringspraksis, istedet skal du så skrive std:: foran de funtioner der er includeret i dette namespace som fx. std::cout og std::cin. Først vil det synes som spild af tid, men man vender sig hurtigt til det.

2. Du initialiserer "J" 3 gange, det er noget skidt. Hvis du blot undlader den første initialisering, skulle der ikke være flere problemer i det.

3. Du har et array af størrelsen 11, altså skal der i din første (og anden og tredje) "for" løkke stå 11 istedet for 10. alternativt kan du skrive <= istedet for <.

4. if(myArray[j] <;) // dette giver ingen mening.

5. I det hele taget tror jeg du er lidt forviret med hensyn til hvordan tingene gøres.

6. her er hvordan jeg ville gøre:
Fold kodeboks ind/udKode 

Held og lykke.

du mangler at skrive et tal i small testen du har bare myArray[j]<, den logiske løsningen ville være at gemme værdien ved indeks 0 i small og big, og så lave for løkken så den tester værdien ved resten af indeksne op mod denne.
Fold kodeboks ind/udKode 

c++ har min max functioner et eller andet sted så if
sætningerne kan skiftes ud med small=std::min(small,myArray[j]), og en til svarende max for big.

Indlæg senest redigeret d. 27.02.2008 00:20 af Bruger #5620
t