Opdatere en del af hjemmesiden

Tags:    html css

Hej

Jeg sidder og laver en hjemmeside for bandet TAKO LAKO.

Den øverste del af siden er i flash, og indholder en menu, et logo og en afspiller. Resten af siderne, dvs. indholdet, laver jeg i HTML/CSS/PHP, da mine evner i flash ikke er gode nok til at lave det hele i flash endnu.

Nu vil jeg bare vide, om i kender en god måde kun at opdatere indholdet, mens resten af siden (menuen, logo, og player) ikke skal reloades. Vil helst ikke bruge frames, da dette er en gammel og klodset metode.

Hilsen
/Aske

Der kan bruges Javascript evt med et XmlHttpRequest (også kendt som ajax).

Der er dog et lille problem med dette fordi det ødelægger muligheden for at linke til undersiderne.

Dette kan dog med lidt javascript ordnes via location.hash egenskaben

if (location.hash == "#side1") {

// Some stuff

}

Hvis man linker til samme side dog med et # til sidst opdaterer siden nemlig ikke

Der kan bruges Javascript evt med et XmlHttpRequest (også kendt som ajax).

Der er dog et lille problem med dette fordi det ødelægger muligheden for at linke til undersiderne.

Dette kan dog med lidt javascript ordnes via location.hash egenskaben

if (location.hash == "#side1") {

// Some stuff

}

Hvis man linker til samme side dog med et # til sidst opdaterer siden nemlig ikke

Tak for det hurtige svar :)

Kan du uddybe lidt?

Skal man så evt. linke til takolako.dk/index#billeder.php ?

Evt pege mod en tutorial

Jeg kender ikke nogen tutorials lige på dette punkt men kan da fortælle så meget at for at undgå at opdatere siden er du nød til at have de undersiderne til rådighed (måske via XmlHttpRequest)

Dette skal gøres når siden loader.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg håber du kunne bruge det til noget, guides til xmlhttprequest findes der 100 vis af på internettet det er bare at søge

Hej Daniel,

Vil dette ikke gøre loading af den første side forholdsvis "tung" ?

Med venlig hilsen
Ieet

Jeg vil foreslå at du enten laver designet på alle sider og så er det kun indholdet der er anderledes ellers så kan du inkluderer indholdet fra andre filer.

Hej Daniel,

Vil dette ikke gøre loading af den første side forholdsvis "tung" ?

Med venlig hilsen
Ieet

Jo det er nok rigtig nok, men kan ikke lige komme på en anden måde at undgå siden opdatere uden brug af frames samtidig med at man kan linke til undersiderne, alle sidernes indhold kunne selvfølgelig smides ind i 1 fil også opdatere uden bruger af XmlHttpRequest

t