Forskellige størrelse af font, afhængig af fonttype

Tags:    html css

Hej, er ved at udvikle en site med en mere speciel font. Hvis brugeren har denne specielle installeret, skal hjemmesiden vises i 12pt. Hvis det ikke er tilfældet, hopper font-family videre til en mere standard font, men denne skal være i 8pt.

Hvordan kan dette lade sige gøre?

/hilsen

Hmmm.. Javascript eller PHP..

Hmmm.. Javascript eller PHP..

Har prøvet at google noget, men kan intet finde.. er desværre heller ikke den helt store script-koder - kan du ref. til noget brugbart eller vise et eksempel,

på forhånd tak.

/hilnen

Nej desværre kender jeg ikke til en sådan funktion i PHP, men regner med at den er der... Kig i manualen.

et eks:
Fold kodeboks ind/udKode 

(Læg lige mærke til at min lille "font_is_installed()" er ikke en rigtig funktion...)

Du kan ikke teste direkte hvilke fonte brugeren har installeret.

Du kan måske bruge font-size-adjust ( http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#propdef-font-size-adjust ), men jeg er ikke sikker på at IE understøtter den.

Ellers kan du prøve bare at sætte størrelsen på din specielle font, bruge JavaScript til at finde den beregnede højde (offsetHeight) af en boks, hvori du har noget tekst med den specielle font, og hvis højden er for høj eller for lav, så kan du ændre skriftstørrelsen med JavaScript.

Jakob, det kan kun lade sig gøre hvis det ligger på serveren. Problemet er at det er klienten der skal have den. Og eftersom at PHP er et server-script-sprog så kan det ikke lade sig gøre.

Du skal ud i noget Javascript - hvordan det skal gøres, kan jeg ikke hjælpe dig med, da jeg ikke arbejder med Javascript til dagligt.

Jakob, det kan kun lade sig gøre hvis det ligger på serveren. Problemet er at det er klienten der skal have den. Og eftersom at PHP er et server-script-sprog så kan det ikke lade sig gøre. Du skal ud i noget Javascript - hvordan det skal gøres, kan jeg ikke hjælpe dig med, da jeg ikke arbejder med Javascript til dagligt.

Se, nu får i lidt mere info om projektet.. det er en hjemmeside der er lavet i ASP.NET som er en multilingual site. Eftersom teksten der skal vises er meget speciel, er der anvendt en embedded font (som kun virker i IE). Jeg kan fange alle bruger som ikke bruger IE og sætte den til at vise en standard font i en anden størrelse.. Problemet er bare, at disse brugere bliver opfordret til at hente den specifikke font - så jeg skal have tjekket om de har en bestemt font og hvis ikke, skal jeg vise den alternative font i en anden størrelse..

..håber dette fik klargjort et par ting..

prøv med font-size-adjust.

tager et decimal tal til at rette på font-size hvis den første font ikke findes.

http://www.blooberry.com/indexdot/css/properties/font/fontsizeadjust.htm

t