data fra database med breaks

Tags:    php

Jeg ved at lave et blog system, men jeg er ret nybegynder.
jeg har et tekstarea hvor man skriver det der skal postes, men når jeg henter data'en fra databasen igen, kan den ikke læse de breaks der er. altså der hvor jeg har brugt "knækpil" for at gå til den næste side. jeg kan se i databasen, at den godt fatter de breaks, men de kommer ikke ud når man henter data'en.

den skriver det på en linie.
hvordan får man den til at læse de breaks

Hej Per,

Linjeskift og flere mellemrum efter hinanden vises jo ikke i HTML. I HTML bruges <br> til at lave linjeskift (eller <br /> ved xhtml). I din database er linjeskift angivet som "\\n"

Her bør du indsætte koderne:
Linjeskift:
Fold kodeboks ind/udKode 

mellemrum:
Fold kodeboks ind/udKode 

(uden mellemrummet imellem & og n)

Dette må du gøre i din PHP, enten inden teksten indsættes i databasen, eller lige inden det vises på hjemmesiden.

Heldigvis har php en funktionen til det. I din kode har du et sted hvor du udskriver referatet. I stedetfor at udskrive det direkte skal du bruge funktionen nl2br.

Et eksempel:
echo $r["referat"]; // Sådan har du det måske nu
echo nl2br($r["referat"]); // Sådan skal det være

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 22.02.2008 10:02 af Bruger #12836
Hvis du bruger PHP skal du bruge funktionen nl2br som laver breaks i mqsqldatabasen om til <br /> (html), og derved udskrives samme resultat både i php og i evt. phpMyAdmin.

tak for hjælpen.. det du kalder referat må så være det mit felt hedder?

tak for hjælpen.. det du kalder referat må så være det mit felt hedder?

Hej Per,

Ja, "referat" er navnet på en tabel kollone.

Indlæg senest redigeret d. 22.02.2008 10:30 af Bruger #11375
fik det til at køre, mange tak for hjælpen

Synes ligesom jeg har set det svar Ieet giver én gang før - nå jah! Det er mig der oprindelig skrev det.

Hej JanC,

Du har skrevet halvdelen af det. Den anden halvdel var det jeg skrev i den anden tråd :D

Gad ikke sidde og skrive det som du havde skrevet igen, so LONG LIVE COPY/PASTE! :D

Med venlig hilsen
Ieet

t