Access Database

Tags:    .net

Jeg har inkluderet en accessdatabase i mit program.
Jeg vil gerne have at når en bruger klikker på en knap så bliver de oplysninger som der er intastet i nogle tekstboxe gem i en tabel i databasen.

Hvordan gør jeg dette?.

Ps. Jeg bruger VB.NET 2008

3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg kan prøve at stille et eksempel op til dig.

Lad os bare tage et helt simpelt eksempel, hvor vi starter med Default.aspx filen og mapperne: App_Code og App_Date.

Først skal du have lavet databasen, den kan bare indeholde en enkelt tabel med 2 felter. Et felt der indeholder de unikke ID'er, husk at sætte denne til auto increament, og et felt der indeholder teksten brugeren skriver, denne kalder jeg fldTekst i eksemplet.
Gem databasen som en .mdb fil og luk den. Inde i Visual Studio importer du din database fil ind i mappen: "App_Data" med add existing item.

Nu skal du have en connection mellem din database og dit website. Opret en class fil i mappen "App_Code" som du kalder dbConnection fx.
Denne fil skal indeholde følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

Der er to funktioner her, den ene henter data og den anden er til at redigere data med.

Det er smart nok at folk kan skrive i din database, men det skal jo også gerne kunne ses. Til det skal vi bruge to funktioner.
Opret endnu en class fil i mappen "App_Code". Dette bliver vores factory, så du kan bare kalde den factory.vb fx.

Koden i denne fil ser således ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

Vi opretter først en variabel til vores connection fil, og laver herefter vores get og insert funktion.

Nu skal vi have gang i Default filen. Først laver du bare en tekstbox som du sætter til Textmode="Multiline" og så en button. Du skal også have en label eller en literal til udskrivning af teksten fra databasen, jeg har brugt en Literal og kaldt den litTekst.

Nu skal vi ind i codebehind, altså Default.aspx.vb.
Her kommer koden til denne:

Fold kodeboks ind/udKode 

Først importer du System.Data og System.Data.OleDb i toppen. Så vælger du (Page events) til venstre og vælger "Load" til højre efter.
Så vælger du din button til venstre og vælger "Click" til højre.
Herefter skal koden ovenfra bare indsættes.

Det var det hele. Jeg har ikke selv testet det igennem og det er meget sent ;)
Hvis du ikke kan få det til at virke, må vi lige se på det igen.

Afhængigt af hvor meget data du skal hente fra din database, og hvor meget du skal arbejde med dette ville det måske være en god idé for dig at kigge på et 3-tier designmønster.

(Data Access -> Business Logic -> UI)

t