Skal lære PHP...

Tags:    php

Hej alle sammen

Jeg skal til at sætte mig ind i PHP og så har jeg et spørgsmål til det! Er der nogen (betydningsfuld) forskel ved at jeg lære PHP4 eller PHP5? Nu tænker jeg på, er der fuldstændigt lavet om på PHP fra 4 til 5? Eller er der blot enkelte ting?

Jeg har et webhotel med PHP5 og kan jeg bruge det jeg lære i PHP4 der?

PS: Jeg har erfaring med programmering - udvikler i ASP!

8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er faktisk et meget simpelt retorisk svar til det spørgsmål.

Hvad med at lære at bruge Windows 98 i stedet for Vista...

...

Som minimum skal du følge med udviklingen og ikke gå tilbage. Der er ingen grund til at gå tilbage i tiden og benytte gamle ting, når man har adgang til de nye.

For at svare på dit spørgsmål, ja der er sket betydelige ændringer fra PHP4 til PHP5 og seneste PHP5.3

PHP5 er langt mere rettet mod Objekt Orienteret Programmering (OOP). Det er den væsentligeste faktor i PHP5. Dertil er der i 5.3 kommet namespaces og mange andre sjove ting, jeg ikke har haft tid til at sætte mig ind i.

Her er en masse andre ting du kan læse dig frem til:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=php4+vs+php5&btnG=S%C3%B8g&meta=

ja syntaxen er stadig den samme :)

ASP BASHING FTW!

Nånej, ASP kan faktisk lige så meget og mere end PHP, forudsat at det bliver kobineret med komponent programmering til serveren.

ASP understøttes ikke på alle platforme, så vidt jeg ved, men det er jo ikke det mest relevante hvis du udvikler på en Windows Platform og ellers godt kan lide Windows baserede servere.

Desværre understøttest objektorinteret programmering kun på komponentbasis i ASP. Heldigvis, er det ikke et sprog hvor det er meget relevant at benytte; her henvises du til ASP.NET, når større og mere komplekse systemer skal udvikles og en sammenligning med PHP5+ foretages.

Stabiliteten er i højsædet i ASP, og man ved at der ikke kommer en nu version om måneden, med risiko for at ens kode bliver forældet.

Med venlig hilsen
Ieet

Ps: for at lære PHP ...
http://devzone.zend.com/node/view/id/627

Hej Faran,

Hvis man ellers ser bort fra den nuttede kamp om hvilket sprog der er bedst - og forstå mig ikke forkert, den kamp kan nu være meget sjov og underholdene ind i mellem ligesom det er at lave sjov med diverse operativ systmer *smil*

Man skal ikke pege finger af forskellige teknologier, operativ systemer, databaser med mere, men vælge sine værktøjer ud fra hvad man skal bruge. Alt det der "religions pjat" og "fanatisme" som mange udøver gør ingen nytte efter min mening. Det skaber bare en ubehaglig steming som ikke er nødvendig :-)

Tilbage til spørgsmålet!

Som udgangs punkt, PHP er over de seneste år blivet udviklet til at understøtte rigtig mange ting og PHP er et fantastisk godt sprog der dog har nogen kraftige mangler, som andre sprog som ASP og specielt JAVA gør sig noget mere i - bla. er de meget mere type stærke og specielt JAVA er all out Object Orienteret, hvor i mod PHP og ASP kan skrives som procedural kode. Det er også her PHP har sin største svaghed og den kraftigste argumentation for ikke at bruge PHP ligger.

Hvis man derimod kikker på hvilke extentions man kan få til PHP *heh* så må man nok sige at der er ikke så mange andre sprog som kan være med på den front. Der findes ganske viste storer, rigtig brugbare frameworks, API'er osv, til ASP og JAVA men PHP er mere fremme.

PHP er meget, og bliver mere og mere udbredt, i ikke commercielle kredse, dog vælger mange, specielt offentlige instanser, og og mange firmaer at benytte sig at teknologier som ASP og ASP.NET(som er et ganskegodt framework) istedet for. :-)

Den 08.08.2008 udrender tiden for PHP4 og der siges officielt go'dag til PHP6! Hvis du vil lære PHP bedre at kende vil jeg anbefalde dig at kikke lidt nærmere på PHP5, da dette giver dig bedre afsæt mod PHP6, efter som der er nogen mærkante foskelle på PHP4 og PHP5 - og specielt på PHP4 og PHP6.

Bla. på PHP4's noget mangelfulde OOP side vil du se en tydelig fremgang i PHP5. Også i forhold til sådan noget som fejlhåndtering, m.m

Det er klart! Nu er det mere fordi, jeg ikke skal til at skifte fra ASP til PHP - men får nogle mindre opgaver i PHP engang imellem.

...men kan man bruge PHP4 på en server med PHP5? Er syntaksen den samme?

Min mening er selvfølgelig at du skal droppe ASP efter som det er et totalt dødt og burde straffes.

PHP kan kører på stort set alle platforme, og bliver konstant udviklet.

Det eneste nye som er i PHP5 er nogle udvidelser inden for Objektorienteret programmering og nogle funktioner.

En god idé er at læse de artikler som er omkring PHP her på udvikleren. Der er nogle ret til at starte på.

Min far ved mere end din far!

"Nånej, ASP kan faktisk lige så meget og mere end PHP, forudsat at det bliver kobineret med komponent programmering til serveren."

Det er det dårligeste argument du kan komme med for at ASP skulle være bedre PHP. :) Tænk på at PHP kan også udvides med et utal af komponenter.

og husk .NET er et framework... ;)

Så på baggrund af dette... PHP kan lige så meget som ASP - det er et værktøj. Det er et spørgsmål om hvordan man bruger sit værktøj.

Bla... bla... bla... syng en sang for solsorten... I'm out of the spitting contest...

Tak for svarene

...og kan vi ikke lige ligge et låg på den diskussion! Det er diskuteret i evigheder - jeg synes man skal have styr på begge dele! Så kan man bruge ASP el. PHP alt efter hvad kunden ønsker - eller for de der ikke tjener på det, hvad opgavens krav er!

t