CSS/Html problemer xD

Tags:    html css

Hejsa, jeg har nogen problemer og håber i kan hjælpe :).

Jeg vil gerne have 4 forskellige link styles, altså sån at den skifter farve når man holder musen over osv. Hvorn får jeg 4 forskellige?

Jeg har et Div som hedder "Logo" jeg vil gerne have at det skal kunne være i midten som det er nu, men hvis ens browser er mindre skal den selvf. gå ind mod venstre, men ved ikke lige hvorn det skal gøres.

Så har jeg et div som hedder "Bund" det vil jeg selvf. gerne have skal være i BUNDEN af browseren og ikke højere oppe som den er nu, ved heller ikke hvorn det skal gøres

Link til siden: http://ziimx.zeekoo.dk/detsker/

Jeg har desværre ik ret mange points :(, men håber da en venlig sjæl vil hjælpe mig aligevel, måske kan jeg skylde nogen points eller sån noget :)?

Tusind tak på forhånd

Indlæg senest redigeret d. 16.02.2008 23:29 af Bruger #13289

Hej Tohkkh,

I CSS filen:
Fold kodeboks ind/udKode 

og i HTML koden:
Fold kodeboks ind/udKode 

Med venlig hilsen
Ieet

min html ser nu sån her ud

Fold kodeboks ind/udKode 

og min CSS ser sån her ud

Fold kodeboks ind/udKode 

Men kan ikke få det til at virke :(!!

Hej Tohkkh,

Ikke a:link, bare a.
Hvad virker ikke mere præcis i det ?

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Tohkkh,

Når du skriver din (X)HTML kode er det meget vigtigt at du placere dine tags ordenligt. Det vil sige..

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har retted lidt i din HTML kode, sådan at dine tags er korrekt nested(placered) i forhold til hinanden.
Fold kodeboks ind/udKode 

Omkring CSS/HTML:
Som hoved regl, når du skriver styling med CSS skal du være opmærksom på de regler du selv laver og de regler som er indbygget i CSS. Foreskellen ligger ikke så meget i hvad du laver af forskellige styles, men mere i hvordan du benævner dem.

Som udgangs punkt, hvis de ikke selv skriver custome tags - altså tags du selv opdigter - , skrives CSS tags sådan her:

Fold kodeboks ind/udKode 

Custome tags derimod skrives lidt anderledes.
Fold kodeboks ind/udKode 

Den sidste metode hvor med man kan benævne CSS styles er med et Hash-mark(#), og dette bruges ofte når man arbejder med CSS/HTML/JavaScript, hvor man bruger Javascript til at gøre styling af sit HTML document dynamisk. Metoden bruges også endnumere når man arbejder med XML/XSL/XSLT. ;-)

Fold kodeboks ind/udKode 

Den næste store forskel er at native CSS styles som BODY behøver du ikke at "kalde" med atributten class="CSSCustomeTagName", hvorimod .CustomeTagName og #CustomeTagName2 skal "kaldes" med som attribute class="CSSCustomeTagName".

Jeg håber at dette vil hjælpe dig vidre, og at det har givet dig mere klarhed over hvordan du undgår problemer med CSS/HTML. :-)

Indlæg senest redigeret d. 17.02.2008 23:08 af Bruger #11375
Tusind tak for den lange forklaring og hjælp :)

t