Hej Tohkkh,
Når du skriver din (X)HTML kode er det meget vigtigt at du placere dine tags ordenligt. Det vil sige..
FORBUDT:
<b><i>Noget text</b></i>
GYLDIGT:
<b><i>Noget text</i></b>
Jeg har retted lidt i din HTML kode, sådan at dine tags er korrekt nested(placered) i forhold til hinanden.
<table width="200" height="168" border="0">
<tr>
<td height="21"><div id="venstre_menu_style">- <a href="#">Forside</a></td></div>
</tr>
<tr>
<td style="border-top:1px solid #e7e0d0;" height="21"><div id="venstre_menu_style">- Opret bruger</div></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-top:1px solid #e7e0d0;" height="21"><div id="venstre_menu_style">- Find bruger</div></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-top:1px solid #e7e0d0;" height="21"><div id="venstre_menu_style">- Profiler billeder</div></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-top:1px solid #e7e0d0;" height="21"><div id="venstre_menu_style">- Regler</div></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-top:1px solid #e7e0d0;" height="21"><div id="venstre_menu_style">- V.I.P</div></td>
</tr>
<tr>
<td style="border-top:1px solid #e7e0d0; border-bottom:1px solid #e7e0d0;"><div id="venstre_menu_style">- Konkurrencer</div></td>
</tr>
</table>
Omkring CSS/HTML:Som hoved regl, når du skriver styling med CSS skal du være opmærksom på de regler du selv laver og de regler som er indbygget i CSS. Foreskellen ligger ikke så meget i hvad du laver af forskellige styles, men mere i hvordan du benævner dem.
Som udgangs punkt, hvis de ikke selv skriver custome tags - altså tags du selv opdigter - , skrives CSS tags sådan her:
BODY {
// CSS Styling for <body></body> tags i dit HTML document
}
Custome tags derimod skrives lidt anderledes.
.CustomeTagName {
// Custome tags kan du bruge vilkårligt i stort set i
// alle tags du selv ønsker det. Bemærk at man start
// navnet med et punktum(.)
}
Den sidste metode hvor med man kan benævne CSS styles er med et Hash-mark(#), og dette bruges ofte når man arbejder med CSS/HTML/JavaScript, hvor man bruger Javascript til at gøre styling af sit HTML document dynamisk. Metoden bruges også endnumere når man arbejder med XML/XSL/XSLT. ;-)
#CostumeTagName2 {
// Ligesom med .CustomeTagName kan du også her bestemme i
// hvilken forbindelse du vidre øsnker at bruge denne
// custome styling i dit CSS/HTML/JavaScript document :-)
// Du kan også bruge Hash-Mark istedet for punktum(.),
// dog vil jeg ikke anbefalde det da det er min erfaring
// at det kan give problemer.
}
Den næste store forskel er at native CSS styles som BODY behøver du ikke at "kalde" med atributten class="CSSCustomeTagName", hvorimod .CustomeTagName og #CustomeTagName2 skal "kaldes" med som attribute class="CSSCustomeTagName".
Jeg håber at dette vil hjælpe dig vidre, og at det har givet dig mere klarhed over hvordan du undgår problemer med CSS/HTML. :-)
Indlæg senest redigeret d. 17.02.2008 23:08 af Bruger #11375