Hej Per,
Så vil jeg postulere dig en spade.
Sålænge du ikke kalder mig en skovl - den er mere firkantet og hård i kanten.
Blender er jeg ikke vild med personligt, men det og Maya er fair nok. Glæder mig til at se en brugervenlig version af Linux. Og savner stadig XSI og Max.
Er det udviklerne af Linux, eller udviklerne af XSI og Max, du skal have fat i, for at få det ønske opfyldt? Jeg synes denne kritik havner i den forkerte bunke.
Specielt her har det været drivere, rettigheder og problemer med installation af software til Linux der har gevet problemer, fremfor Linux selv. Udover bøvlede fejlmeddelelser.
I modsætning til Windows og Mac, giver Linux rent faktisk fejlmeddelelser, du kan bruge til effektiv debugging. Hvor Windows genererer en "Programmet har udført en ulovlig handling og afsluttes" som det eneste, giver Linux en "Låsefilen /tmp/randomness/something.lck kunne ikke tilgås, tjek om den eksisterer eller er i brug" - hvis man ikke ved hvad en låsefil er, eller hvordan man navigerer i et UNIX-filsystem, så kan jeg godt se problemet i den fejlmeddelelse. Men uanset hvordan man vænner og drejer det, er fejlmeddelelsen mere brugbar end nogen jeg nogensinde har set på Windows.
Mediecenterløsningerne der er til Linux er ikke specielt brugervenlige. Prøv dem, det har jeg med de 2 nævnte. Muligvis kan der være kommet nye og bedre versioner.
Jeg har skam prøvet dem, og jeg kan ikke se problemet. Men det må være en smagssag, mere end noget andet. Jeg ved kun hvad jeg, og mange andre, synes.
Ok, sikrere imod Virus er listet som en fordel, og prisen var allerede annerkendt som en fordel ved Linux. Performance forøgelse har jeg sjældent oplevet, udover som server løsning.
Performance forøgelse afhænger utroligt meget af distributionen og opsætningen af samme. Distributioner som Fedora og OpenSUSE er kendt for at være tunge at danse med. SLAX er Slackwarebaseret, og Slackware kører med den gamle branch af Linux, samt har en masse sløve default-konfigurationer. Med Slackware skal man aktivt deltage for at få et hurtigt system. Prøv evt. med Arch Linux - udviklet til høj performance og simplicitet, på bekostning af begyndervenlighed. Ikke en distribution jeg ville anbefale min mor (selvom det er den hun bruger, under min supervision), men som SLAX-bruger burde du ikke have et problem med den.
Tak for anbefalingen af Lotus Symphony, det vil jeg prøve.
Det var så lidt. Jeg bruger selv programpakken til dagligt, og er meget tilfreds.
Men du er stadig en ubehøvlet og yderst grimttalende spade. Det ser ud til at du ikke fatter en pind, men giver dig til at modargumentere, fremfor at påpege løsninger og som efterspurgt FORDELE.
Jeg har nævnt adskillige fordele ved Linux. Det eneste jeg har bedt dig om er ganske enkelt at holde lidt igen med postulaterne. Det ser forkert ud når du vovet påstår at der ikke findes muligheder for 3D-grafik på Linux, på trods af at Linux mange steder er det foretrukne system til netop denne opgave. Derfor tilskriver jeg dine argumenter uvidenhed.
- Jeg vil gerne have DirectX 9 til min WinE, så de fleste spil virker.
Dette er endnu så bøvlet at det ikke kan anbefales Hr. Random. Hvis du har mod på at prøve det kan du kigge på
http://wine-review.blogspot.com/2007/11/directx-90c-on-linux-with-wine.html eventuelt
http://directxwine.sourceforge.net/
- Skal bruge et udviklingsmiljø svarende i kvalitet til Visual Studio .NET (med Visual Assist til autofuldførsel).
Tilskriv Microsoft at der ikke findes .NET ordenligt til andre systemer end Windows. Jeg vil ikke anbefale det til dit brug, da jeg har på fornemmelsen at dine krav overstiger programmets features, men tag alligevel et kig på Mono (og dertilhørende Mono Develop) for at se hvor langt man kan komme med reverse engineering af håbløst lukket teknologi.
- Mener du at det er tilgængeligt og enkelt at indsætte (downloadede) drivere i Linux? Mener du at der eksisterer drivere til mere end 90% af hardwaren?
Nej, jeg mener at fremgangsmåden er forkert hvis man downloader en driver manuelt for derefter at installere den. Drivere skal og bør som så meget andet på Linux håndteres via pakkesystemet. Det afhænger meget af distributionen hvor mange drivere der er i pakkesystemet. Nej, jeg mener ikke at der eksisterer drivere til mere end 90% af hardwaren(men jeg mener at der findes drivere, dog af svingende kvalitet, til lige præcis omkring de 90%). Til gengæld synes jeg igen, du placerer kritikken i den forkerte bunke. Er det udviklerne af Linux eller udviklerne af driveren der skal holdes ansvarlige for en manglende Linuxudgave?
- Kan der tages penge for software udviklet under Open-Source?
Det korte svar: Ja.
Det lidt længere: Spørg Red Hat, Sun, Novell og Google. De vil alle svare det samme som mig: Et stort, rungende ja. Hvor man med closed source oftest tager penge for selve den kode der er produceret, tager man i open source oftest penge for den tid og de resurser der er blevet brugt på at producere koden. Fokusset er flyttet og giver hver især nogle forretningsmæssige fordele, men basalt set er det samme indtægt.
- Matcher Linux performance Windows Server Edition?
Jeg har aldrig selv rodet meget med at stille server op, men overalt jeg går, hører jeg at svaret er ja. Istedet for at komme med påstande jeg ikke har erfaringen til at bakke op, vil jeg henvise til følgende googlesøgning:
http://www.google.se/search?q=linux+vs+windows+server+performance&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a - bemærk særligt hit nummer 3
- Ifølge de fleste system sikkerhed og anti-virus selskaber er Linux ikke mere sikret end Windows systemet. Der findes dog færre vira til systemet, men lige så mange backdoors og exploits til at komme ind. Og virus sprædes dog langsommere, idet at der ikke er nær så mange kompatible brugere.
Disse selskaber har direkte økonomisk interesse i, at Linuxbrugende selskaber og privatpersoner, køber deres produkter, og derfor er det også i deres interesse at fremelske resultater der peger i retning af at det er nødvendigt. På et basalt niveau er Linux bedre udviklet til sikkerhed og fordeling af brugerrettigheder, og med Red Hat's SELinux og/eller Novell's AppArmor, får du så ekstremt sikkert system, at du ikke drømmer om det.
Og er du ikke flink at lade værre med at fejlcitere:
- Efterlysningen var IKKE som du skrev efter PowerPoint på Linux, efterlysningen var præsentations programmer som PowerPoint. Det vil sige modsvarende software.
Det var faktisk ikke det citat jeg hentydede til. Det var et rent hypotetisk eksempel, på den problemstilling jeg citedere. At folk generelt spørger efter specifikke programmer, snarere end programmer der kan skabe lignende resultater. Jeg har helt glemt/overset at du har brugt Powerpoint/præsentationsprogrammer, og havde jeg haft det i tankerne, ville jeg naturligvis også have brugt et andet eksempel. Det var uheldigt, og det beklager jeg naturligvis.
- Jeg har ikke rakket ned på folk som benytter Linux. Tvært imod har jeg kaldt dem for advancerede brugere.
Du beskylder indirekte samtlige Linuxbrugere for at være "nørder" eller i det mindste forholdsvis computerkyndige. Jeg kender adskillige Linuxbrugere, der er ganske almindelige mennesker, der ser en computer som et værktøj snarere end en interesse. Jeg indrømmer skam, at jeg selv er en nørd, og anser min computer som en interesse, men jeg synes du hænger mange mennesker ud for at være nørder, der sidder uden liv foran en kommandoprompt for at få basale ting til at virke. En fordom, der ikke har haft særligt meget på sig i flere år.
- De fleste linux systemer har færre administrations muligheder, uden at benytte en tekst bassered bash prompt og adskillige kommandoer. Dette er ikke brugervenlighed i opsætningen. Med brugervenlighed henvises ikke til at benytte programmerne i systemet, men til når drivere skal findes og installeres eller adgange, rettigheder og lignende skal indstilles.
Linux er en kerne, og om den er brugervenlig eller ej er op til folk der skal programmere software der har noget at gøre med den, direkte. Det der afgør brugervenligheden i det overordnede system, er og bliver den software der kører ovenpå. Deriblandt GNU, operativsystemet, Bash, den mest brugte kommando-shell, XORG, den grafiske server, KDE/GNOME/Whatever, som er det du får at se, samt alle de programmer der kører ovenpå den, såsom skriveprogrammer, udviklingsprogrammer mm.
Hvert af disse lag har sine egne konfigurationsfiler og sine egne opstartsprocedurer, og det er dem du skal have fat i for at finde brugervenligheden. Mange ting på daemon-level er ganske rigtigt ikke specielt brugervenlige at sætte op, men hvis du vælger den rigtige distribution er den slags klaret for dig i forvejen. Til hver opgave på Linux findes der et utal af forskellige løsninger. Nogle er obskure, andre er forholdsvis simple og usynlige. At opsætte drivere er ligeledes et helvede på Ubuntu, men en leg på OpenSUSE.