Man er desvære noget til et punkt hvor Open Source er et "problem-barn", og så bliver det ikke bedre af at der sider nogen folk rundt omkring i forskellige organisationer, osv. som er "fanatikere" og anti dit, dud og dat.
Open Sourcer er blevet et pop-smart ord og er faktisk også ødelagt af kommercielle firmaers interrese her i, og det ses mere og mere med alt tydelighed. Ide grundlaget med Open Source var at alle skulle kunne være med, lære, bidrage, osv. Dette er dog ikke i de Kommercielle Open Source virksomheders interresse.
Open Source er blevet et problem barn fordi, i forhold til tidligere hvor Open Source var mest internet og hobby programmøre, så er der i dag også kommercille virksomheders som har interrese i Open Source; virksomheder som rent faktisk er skabt for at tjene penge på ligefod som de virksomheder som ikke nøvendigvis gør brug af Open Source på samme måde og absolut ikke for at gavne IT verdenen frem for andet. Open Source har INTET med at tjene penge at gøre, men det er det blevet til, og her i ligger også faren for netop Open Source. Havde man hold de to ting adskildt så var der ingen problemer.
Det er absolut ikke noget forkert i at bruge Linux, og Linux er faktisk og et godt system til rigtig-rigtig mange til, og kan også varmt anbefales. Jeg har selv brugt Linux i mange år - og bruger stadigvæk Linux til opgaver hvor jeg ikke mener at der er nødvendigt at inverstere i en Windows version - inden jeg skiftede over til Windows for et par. Det er ikke nogen enkelt grund til at jeg valgte at skifte over til Windows, dog er en væsentlig faktor at Windows i dag kan så mange ting og er så stabil(I modsætning til tidligere) at der ganske enkelt ikke er grund til ikke at bruge Windows - hvis man ser bort fra det faktum at Windows koster penge. Faktisk så får man mere ud af at inverstere i Windows og betale det en Windows version koster, og man kan sagtens bruge gratis software sammen med Windows, ligesom man jo kan med Linux.
Man kan jo også, hvis man er RIGIT dreven Open Source freak, og gerne vil bruge Windows, så vælge at bruge
http://www.reactos.comDem af jer som ikke før har stiftet bekendskab med reactos vil nok kikke en extra gang - Den er dog go nok, jeg har også tested systemet. *grin*
Omring support af Linux, så er der mindst lige så meget support for Windows brugere, og Windows er, i modsætning til Linux, langt nemmere at finde rundt i, og man skal ikke bekymre sig om man nu har alle de nødvendige pakker installeret, om man har de nødvendige rettigheder, osv.
I dag skal tigene være nemt og ligetil, Linux er efter min mening meget bøvlet at arbejde med i hverdagen, og det at Liinux har en grafisk bruger flade hjælper ikke meget fordi den er mangelfuld og man skal aligevel ha' fat i sin BASH consol for at komme hele vejen rundt.
Prøv engang at fortælle folk at de skal skrive en halv roman for at installere et program hvor man i Windows blot klikker på en exe/bat fil, eller at de ikke bare kan installere et program et tilfældigt sted på harddisken, eller at de skal compilere data, osv.
Er man der imod IT dreven, vil man ha' sig en fil server, en firewall, database server, vpn server, eller har man med Webservere at gøre så er Linux glimrende til det. Det er rent faktisk det som Linux er bygget til, nemlig at være server og ikke desktop - som man af en eller anden grund er begynd på at lave for at konkurer med Microsoft.
Der imod vil jeg sige at til kontor brug, hjemme brug, spille spil, medie center, osv. så vil jeg kraftigt anbefale at man bruger et system som ikke er begrænset , som understøtter både Open Source og Windows ting.
Hvad man vælger er et spørgsmål om smag, behag og tempermang. Hvis man ikke behøver de ting som man kan med Windows, f.eks ikke spiller spil, er det ikke nogen grund til at bruge Windows.
Grunden til at Ubuntu er populær er fordi den minder lidt om Mac også er Ubuntu det som kommer tætest på Windows brugervenlighed og stilfulde look, og også den distribution som jeg vil anbefale man bruger hvis man vil stifte bekendtskab med Linux - og man bør faktisk også gøre det, om ikke andet for at man kan se hvad der er for noget. Genereltset er Linux noget groft at se på, og man kan godt se at der mangler lidt finish sådan generelt på det grafiske lag.
Sov godt!
Indlæg senest redigeret d. 04.03.2008 14:35 af Bruger #11375