...Da vi gik fra Windows 3.11 til 95 var der også flyttet rundt på en del ting...
Nu skal man lige huske at 3.11 ikke var et egentlig operativ system, men blot en grafisk brugerflade, men jeg vil give dig ret, de ændrede en del, men hvis vi istedet taler 95 til og med xp synes jeg at de har gjort et godt job mht. at holde fast i en standard brugerflade, som iøvrigt ergansle let at have med at gøre. Det jeg siger er ikke at jeg ikke kan vende mig til det nye i vista, jeg siger at det er et unødvendigt irritationsmoment. XP havde lidt af det samme, fx. mht kontrolpanel og startmenuen, men det var mere udseendes mægsigt og fx. mht kontrol panel var hjælpen ikke langt væk da der var en fin lille knap med teksten "skift til klassisk visning". Ikke desto mindre irriterede det mig stadig ad h til, men det gjorde ikke så meget for funktionaliteten var nogenlunde den samme.
Så kom sp2 hvilket også havde et par irritationsmomenter, men da havde man trods alt haft noget tid til at lære at finde rundt.
Så kommer vista, og jeg er sikker på at man hurtigt lærer det at kende, men hvad så med den næste windows version og den næste og den næste? Man bliver nød til at holde fast i en standard. Eller det vil sige det er tilsyneladende ikke tilfældet, for der er jo ikke nogen alternativer, eller det er der, men hvor vista måske er et nyt kontinent, så er alternativerne en helt ny verden og så er det jo åbenlyst hvad man vælger.
Personligt har jeg prøvet at sætte mig ind i hvordan linux er skruet sammen, og jeg bruger det da også fra tid til anden, men generelt må jeg sige at jeg bare ikke har tålmodigheden til at gøre mig fortrolig med systemet og så er der jo som sagt div. problemer mht. directx, ntfs og hvilke windows specifike ting der end måtte være, hvilket igen betyder at selvom jeg går ud og betaler penge for det sidste nye spil betyder det ikke at jeg rent faktisk kan spille det. Formentlig er jeg nød til også at investere i vista og så har jeg ligepludselig investeret et par tusinde i et computerspil, til gavn og glæde for microsoft og spilproducenterne, men til stor gene for mig fordi jeg nu også er nødsaget til at investere i en ny computer og ikke bare en der er kraftig nok til at køre omtalte spil, men også vista, som, uanset hvad nogen herinde siger, sluger alt for meget power. dvs. at en almindelig standard ting til en 4-5000 ikke er nok, nej jeg skal smide 10-15000 og oven i købet leve med et system som jeg ikke kan fordrage at bruge.
Ja det er smag og behag, men der er faenme ikke nogen der skal fortælle mig at jeg er sart.
Hvis der er nogen der sælger computere med Vista på, hvor hardwaren ikke er understøttet, så er det da nogle rimeligt ringe forretninger. Køber man fra veletablerede firmaer, fx Dell, HP eller en af de andre store, ja så er hardwaren uden tvivl Vista kompatibel. Går man ud og køber en laptop til 4.000 kr. med Vista på, tjah, så er man selv ude om hvis det ikke kører super godt . Igen, køber man sin computer et ordentligt sted, så kan man jo spørge sig frem!
I den forbindelse kan jeg sige at så sent som i går oplevede jeg både en ny Dell og Medion med disse problemer.