apache og wampserver

Tags:    diverse

Hva er forskllen på apache og wampserver?

WAMP er en XAMPP til Windows. Den består af Apache, MySQL og PHP, og kører på Windows, derfor forkortelsen WAMP.

Forskellen er at apache er et serverprogram, og installerer du apache installerer du en webserver. WAMP indeholder blandt andet apache, i en samlet pakke. Apache som standalone er tiltænkt seriøse webservere, hvor WAMP er tiltænkt et testing-environment - altså så du kan teste dine PHP-sider uden at skulle uploade dem først. Men WAMP er slet ikke sikkert nok til at du kan bruge det som rigtig webserver. Der skal du bruge en rigtig Apache med MySQL og PHP moduler loadet, og så selvfølgelig diverse andre sikkerhedsforanstaltninger.

Hej Tohkkh,

Apache er en stor internet server system, med mange advancerede og nyttige features til store virksomheder mm.

Wampserver er en mini-webserver, som bl.a. inkluderer Apache 2.0.

http://www.tech-faq.com/wamp.shtml

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. benyt IIS istedet på windows XP pro.

okay, så det er en meget dårlig idé at bruge min wampserver til at have ude på nettet til mine skole opgaver og mine php scripts osv. ?

Hej Tohkkh,

Nej. Du hvis den har alle de features du har brug for, og du ikke er for nervøs for materialet der ligger på webserveren, så kan den sagtens bruges.

Med venlig hilsen
Ieet

wampserver er slet ikke sikker nok til at have som åben server folk kan tilgå fra nettet. wampserver er tiltänkt lokal testing only.

okay :) tak for svarene, så må jeg hellere lære at lave en apache server :P

Hej Tohkkh og Per,

Jeg tillader mig her at være lidt "fræk" og være uenig med Per. det kommer dog meget an på hvad du vil benytte serveren til, og hvad du vil have på den. Hvis det kun er skoleopgaver til en form for FTP upload fra din egen maskine, og PHP scripts til demoer og du er ligeglad med om den kan hackes og filer hentes af andre, så er WampServer ganske glimrende sted at starte.

Apache er ikke noget jeg ville holde kørende på min "spille maskine" idet at den har en tindens til at bruge unødvendigt meget hukommelse. Der er yderligre hacks til samtlige apache versioner udover den nyeste, og disse er næsten altid offentligt kendte...

Dette er selvfølgelig en holdning, og op til debat. Og samtidig er det en urdering efter materiale som hostes.

Med venlig hilsen
Ieet

t