Tabel til dataindtastning i .NET

Tags:    c#

Hej jeg er ved at lave et stykke software baseret på .NET som skal bruges til noget databehandling, bl.a. skal der indtastes noget data som skal registeres i databasen, jeg vil i høj grad på brug for de forskellige filter funktioner der også findes i en database.
Det vil være aller bedst hvis man kan få direkte adgang til databasen indtasningstabellerne gennem en udviklet windows applikation. Er det muligt? I hvor kan jeg finde noget relevant stof jeg kan bruge? Hvad skal jeg søge efteR?

9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej igen, Kay,

Jeg er rimelig sikker på at der ikke ligger sådan et interface fremme til rådighed.

Du kan se på følgende hvordan du laver et table:
http://www.dotnetspider.com/kb/Article1784.aspx

Benyt ODBC forbindelsen til at hente data fra databasen, ved hjælp af SQL. Løkker til at indsætte i table (i det grafiske layout på formen). Og ODBC og SQL til at indsætte igen.

Hvis du laver et interface til at lave et program der kan lave operationer på databaser i et grafick table layout, så sig endelig til. Så har jeg en mulig køber ;) Sagt med andre ord har jeg gevet dig henvisningerne til hvad du skal bruge for selv at implementere en sådan applikation/interface i C#.

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. Hey, jeg krydser fingre for at der er en eller anden som kender et open source interface som jeg ikke har hørt om der :)

Indlæg senest redigeret d. 12.02.2008 00:21 af Bruger #12836
Så vidt jeg husker er der mulighed for det i forbindelse med de disconnected datasets, hvor du kan selecte, update, create og delete fra en tabel, som "i princippet" arbejder direkte på tabellen... Så vidt jeg husker skal du bruge en connection, en adaptor, et dataset og et data grid

Hej Kay,

http://support.microsoft.com/kb/310988

Led efter ODBC og .NET eller andet programmeringssprog.

Med venlig hilsen
Ieet

Ja så skal jeg selv lave connection og lave de forskellige felter og så skrive noget kode der parser indholdet ned i de ønskede felter i databasen. Men findes der ikke et interface hvor man kan få nogle tabeller, som når man skriver i placerer dem direkte i databasen?

Hej Kay,

Det var lige præcis det som jeg gav dig ...

Det er måden du i .NET får forbindelse til databasen. For at indsætte data i tabeller og tabeller i databasen, skal du benytte SQL.

http://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp

SQL er sproget som benyttes til at lade applikationer komunikere med databaser.

Hvis du mener om der findes et program til at redigere i databasen, så kan du benytte Access eller PhpMyAdmin eller lignende.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Ieet. Tak for svaret. Det er jeg ganske med på. Men jeg kunne godt tænke mig at lave et stykke software der kommunikere direkte i basen, du kan forstå det som at jeg gerne vil lave "phpadmin".

Altså det jeg skal lave er kassekladde til et regnskabsprogram, så jeg vil gerne have nogle tabel felter hvor jeg kan indtaste data, de data skal gemmes i en database, men jeg vil fx. også kunne lave filtrering, og SQL forespørgsel på disse data, så havde forestillet det vil være smart jeg kunne få SQL tabellerne ud på en windows applikation.

Jeg kan ikke bruge phpadmin i denne sammenhæng, for det jeg skal lave er et program som skal have andre funktionaliter, men jeg kunne godt tænke mig indsætte/redigere/slette data funktionaliteten på tabeller som i phpadmin.

Er det til at forstå?

Så vidt jeg husker er der mulighed for det i forbindelse med de disconnected datasets, hvor du kan selecte, update, create og delete fra en tabel, som "i princippet" arbejder direkte på tabellen... Så vidt jeg husker skal du bruge en connection, en adaptor, et dataset og et data grid

Korrekt, det er endda lykkedes mig, i et væddemål at gøre det med ajax.net og udelukket i design mode :)

Tak for hjælpen drenge - tak for de hurtige svar.

Brian; De datagrids kan jo kun vise data, man kan da ikke rette i den?

Jokke; Hvad har lykkes dig i AJAX?

Ok så der findes ikke sådan et interface som jeg ønsker. Men har i så en ide om, hvad den bedste måde er at lave tabeller (så vil jeg selv kode metoderne, så det er som om den retter direkte i databasen).

Benytter du .net framerwork vers. 3.0/3.5?

Jeg har kun løst læst dit spørgsmål og din problemstilling i gennem overfladisk, men der er med ovennævnte mulighed for at benytte sig af en radikal ny anvendelse af databaser ved brug af LINQ i de ovennævnte versioner af .net frameworket.

Det er rimeligt ny ting der kom, som sagt, med det nye framework og derfor er der ikke voldsomt meget at finde på det på nettet andet end på Microsofts egen webside:
http://msdn2.microsoft.com/da-dk/netframework/aa904594(en-us).aspx

Måske det kan hjælpe dig med det du forsøger?

t