Forskel på C++ og Turbo C++

Tags:    c++

HVilke forskelle er der på de to versioner f.eks. i forhold til sprog og dokumenter at programmere i?

Hej Henrik.

Programmeringssproget hedder C++. C++ er et standardiseret sprog hvilket betyder at en stor grupper mænd/kvinder (nok mest mænd), heriblandt den dansk mand bag C++ Bjarne Stroustrup, har sat sig sammen og blevet enig om hvordan C++ virker og hvad det kan. Alt dette er så nedskrevet i et dokument der hedder C++ Standarden.

Hvis en oversætter (som på engelsk hedder en compiler) understøtter C++ skal den understøtte den standard (virkeligheden er dog noget mere kompliceret i at de C++ oversættere der pt er på markedet ikke understøtte hele den nyeste standard).

Så C++ er et programmeringssprog som er beskrevet i et ISO/ANSI standardsdokument.

For at kunne programmere med C++ skal man selvfølgelig have en oversætter som oversætter ens C++ kildekode til en binærfil man kan køre på ens maskine.

Der findes mange forskellige oversætter. På Linux/Mac findes gcc oversætteren som er ganske fin. På Windows findes bl.a. den oversætter som Microsoft leverer sammen med deres Visual Studio. Visual Studio er et udviklingsmiljø (editor, debugger, designer etc.) som man kan bruge til at programmere i; det understøtter flere forskellige programmeringssprog, bl.a. C++ hvorfor Visual Studio kommer indbygget med en C++ oversætter. Der findes en gratis udgave af Visual Studio til C++ programmering der hedder Visual Stucio C++ Express. Microsoft laver pt. den C++ oversætter som er tættest på at undersøtte hele C++ standarden. Derfor vil nogle sige at Microsofts oversætter er den bedste.

CodeGear (som tidligere var en del af Borland) laver også et C++ udviklingsmiljø. Det hedder Turbo C++. Turbo C++ inderholder altså en editor, debugger og andre ting som du kan bruge til at programmere i C++. Turbo C++ kommer selvfølgelig også indbygget med en compiler (den hedder faktsik bcc for Borland C++ Compiler), men den oversætter der kommer med Turbo C++ er ikke ligeså uptodate som Microsofts. Så hvis du programmerer på Windows vil jeg klart anbefale Visual Studio C++ Express over Turbo C++.

Så for at opsummere: C++ er et programmeringssprog som er beskrevet i et dokument udarbejdet af en gruppe personer. Turbo C++ er et program som man kan bruge til at lave C++ programmer i. Turbo C++ oversætteren er ikke ligeså god som Microsofts C++ oversætter som er en del af Visual Studio C++ Express.

Indlæg senest redigeret d. 27.01.2008 13:27 af Bruger #4522
Jeg har dog oplevet at nogle ikke kunne køre de programmer jeg lavede i Visual C++, men hvis jeg compilede samme kode med Borland kunne de godt.

Hvad vil i anbefale, at jeg gør, så jeg på bedste vis kan programmere i gratis programmer?

Hvor lang tid tager det cirka, at blive en udmærket programmør, der forstår systemmet?

1.
Bestem hvilket programmeringssprog du vil lære

2.
Få fat i de nødvendige værktøjer

3.
Få fat i en god bog (meget vigtig) eller tag et kursus på skole/ungdomsskole.

4.
Efter du er blevet forholdsvis velafrundet programmør vil der helt sikkert være et specifikt område indenfor feltet som tiltaler dig - og du kan så begynde at fokusere på det. F.eks. grafik- spilprogrammering, databaser, oversættere, algoritmik, numerisk programmering, GUI programmering, webudvikling etc.

Jeg har installeret turbo C++ og vil gerne lære det sprog.

Er der nogle programmer jeg behøver at hente, for at det virker optimalt?

Hvad kan jeg ikke lære i turbo C++ men som jeg kan i C++?

"Turbo C++" er ikke et "sprog", Turbo C++ er et udviklingsmiljø til sproget C++

Turbo C++ er (så vidt jeg ved) komplet, dvs. du behøver ikke hente mere og du kan lave alt med det.

Hvis du er helt ny til programmering så start med nogle af de grundlæggende guider/tutorials du kan finde rundt omkring.
Senere, når du ved hvilken retning din programmering vil tage, kan du kaste dig over en bog.

Start f.eks. her:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/

noget af det bedste du kan starte med er en grundlæggende c++ bog, da du vil få brug for en opslagsbog.

t