funktion giver underligt tal

Tags:    c++

jeg leger lidt med c++ og prøver at lave en funktion der kan beregne renten ud fra en funktion, min kode:

Fold kodeboks ind/udKode 

når jeg skriver den med void skriver den: 29 return-statement with a value, in function returning 'void'

men når jeg prøver med int kan den kompilere men den kommer med et helt underligt tal. nogen der kan hjælpe?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udKode 

void betyder at din funktion returnerer void, altså ingenting. I stedet skal det hedde
Fold kodeboks ind/udKode 

da din funktion returnerer en float(res).

Indlæg senest redigeret d. 26.01.2008 17:16 af Bruger #13033
Du ændre jo ikke variablen resultat. Du returnere bare res til ingenting. Du skal ændre linie 13 til:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så vil den sætte resultat til at blive det du returnere.

Hilsen Jakob

PS. det er vigtigt du husker dette. I din sidste tråd var dette også dit problem.

okay tak det vidste jeg ikke. men resultatet bliver underligt når man f.eks skriver 100:
Fold kodeboks ind/udKode 

dette burde blive 5. jeg til tro at det er dens måde at skrive 9.5283^-044. men hvorfor skriver den det?

når jeg så prøver at definere "amount = 0;" bliver resultat bare nul

edit: har fundet ud af at den slet ikke regner, når jeg bare udskriver "resultat" skriver den det ovenstående, altså når jeg are siger "run to cursor" nogen ideer?

Indlæg senest redigeret d. 26.01.2008 17:58 af Bruger #3353
ja selvfølgelig, prøvede jeg også da jeg havde compiler problemer men glemte det igen, men ved det godt ;)

Virker det?

undskyld det sene svar, men ja det virker

Indlæg senest redigeret d. 26.01.2008 20:11 af Bruger #3353
t