preg_match kan ikke forstå det.

Tags:    php

Hej alle sammen, jeg står og mangler en preg_match som tjekker om variablen indeholder tal, dvs. den skal se om den KUN indeholder tal ikke noget med bogstaver ikke noget med komma og punktum ren og skær tal,

Og nu vi er igang kan jeg fortælle jeg har rodet det meste af dagen med dette preg_match så hvis jeg også kunne lære lidt hvordan man bruger den, jeg forstår simpelthen ikke en skid af det med symboler a-z 0-9 jo det er jo alfabetet og 0 til 9 men der er så mange andre ting og sager i,

Så hvis nogle enten kunne fortælle hvordan min preg_match skal se ud eller kunne hjælpe mig med og forstå preg_match vil det blive perfekt

Mvh. K

Kan du ikke bare bruge is_numeric()?

Fold kodeboks ind/udKode 

k, tror du skal ind og læse lidt om regulære ekspressioner, http://www.regular-expressions.info/
Hvis jeg begynder at tale om karakter klasser og grupperinger lige nu, så forvirrer det mere end det gavner. Men lyt til en der også endelig har forstået konceptet (mig), det er ikke svært at forstå, når man har fået fat i det grundlæggende.
Til en lille hjælp, så leg med denne side, http://www.fileformat.info/tool/regex.htm. Det gjorde jeg, og derefter tog det mig ikke lang tid at se fidusen.

Jonas's lyder logisk men med preg_match:
Fold kodeboks ind/udKode 

Er ikke sikker...

Desværre jonas din tillader punktummer, der må simpelthen ikke være tilladt nogle som helst tegn ren og skær tal.

Martin jeg hopper lige ind og kigger :).

Jakob desværre din virker heller ikke.

Ej jeg fatter det sku simpelthen ikke, kan en ikke bare lige smække en op som gør at det kun er tal og ikke andre tegn eller noget som helst kun tal

Mvh. K

Først og fremmest skal der være en delimter, altså to tegn der antyder hvor regex'et starter og slutter. Det kan være |regex| eller /regex/ eller mange andre tegn. Alle tegnene står både i php's dokumentation og mener også de står på den side mslot linkede til. Dernæst er der nogle flere ting i jakobs kode som er lidt.. Uigennemskuelige. Et regexp kunne se sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men sørg for at få læst godt og grundigt på det - det er et rigtigt kraftfuldt værktøj når man kan bruge det :)

Mange tak Sebastian,
ja jeg tror da nok lige jeg skal undersøge dette preg halløj lidt nærmere.

og igen mange tak for hjælpen alle sammen.

Mvh. K

t