Noob spørgsmål

Tags:    c++

Hej alle sammen.
Jeg har købt bogen "Grundlæggende Programmering i C++" af Henrik Tange og er nået til kapitel 2. Til hver kapitel er der nogle opgaver som man skal udføre og her kommer 3 opgaver som jeg ikke forstå selvom jeg har læst kapitel 1 og 2. Opgaverne lyder sådanne

1# Indtast og afprøv et program, der udskriver størrelsen på en float, double og int.
2# Skriv og test et program, der konverterer en variabel med værdien 22 fra laveste til højeste rang. Se rangorden side 23.
3# Skriv og test et program der udskriver ASCII tabellen.

Håber der er nogle der kan forklare mig lidt mere noob venligt hvad opgaverne går ud på for jeg forstår dem ikke :$

ps håber i bære over med mit dumme spørgsmål :S

1: Det lyder som noget med at du skal bruge sizeof(type), hvor type er float, double og int, til at finde størrelsen, denne udskrives.

2: Jeg har ingen idé Hvad er det for en "rangorden" der er på side 23?

3: Det lyder som en for-loop fra 32 til og med 127, med en variabel af typen "unsigned char", værdien udskrives. Kunne også gøres med en "char", men pas på dens begrænsede range...

rangorden på side 23 ser sådanne ud

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 20.01.2008 16:41 af Bruger #12490
den med rangordnen giver ikke meget menning and end de ser ud til at være sorteret efter størrelse.
nummer et har du allerede på et hint til så jeg vil give dig et hint til 3'eren.
Fold kodeboks ind/udKode 

Så behøver du bare at strukturere tingene ved hjælp af et for loop og så er den i vinkel.

Jeg går ud fra at forfatteren vil have noget i stil med:

char c = 22;
short s = c;
int i = s;
long l = i;
float f = l;
double d = f;
long double ld = d;

Jeg er dog stærkt i tvivl om det giver nogen form for mening...

Hej alle sammen.
Jeg har købt bogen "Grundlæggende Programmering i C++" af Henrik Tange og er nået til kapitel 2. Til hver kapitel er der nogle opgaver som man skal udføre og her kommer 3 opgaver som jeg ikke forstå selvom jeg har læst kapitel 1 og 2. Opgaverne lyder sådanne

1# Indtast og afprøv et program, der udskriver størrelsen på en float, double og int.
2# Skriv og test et program, der konverterer en variabel med værdien 22 fra laveste til højeste rang. Se rangorden side 23.
3# Skriv og test et program der udskriver ASCII tabellen.

Håber der er nogle der kan forklare mig lidt mere noob venligt hvad opgaverne går ud på for jeg forstår dem ikke :$

ps håber i bære over med mit dumme spørgsmål :S

Hej Peter,
sorry, men i min mening er den bog håbløs, og der er mange andre gode introduktioner til C++ out there. Den er alt for vanskelig at forstå, og man får for lidt ud af det når man forstår det. Det kan selvfølgelig være at du kan lide den, men jeg tolker dit spørgsmål som at du er lidt frustreret over hvor uigennemskuelig den er.
Hvis du er komfortabel med engelsk, så tag og kig på bogen "Accelerated C++" i stedet, eller en af de andre der anbefales på http://www.udvikleren.dk/C/Books.aspx .

Indlæg senest redigeret d. 29.01.2008 10:49 af Bruger #8249
er selv igang med den bog, og ja den er ikke for god. jo selvfølgelig har den da sine gode og dårlige sider, men hvis jeg skulle købe en bog nu ville jeg helt klart købe en anden da han springer for let over nogle ting. mange kodeeksempler forklarer han ikke. køb en anden

til nummer 1 skal du bruge sizeof() som bertel brander rigtig nok siger. prøv at læs på side 26 dette eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

til nummer 2: da han skriver at det skal være fra laveste til højeste rang, hvilket vil sige fra en char til en long double kan du gøre noget lignende:

Fold kodeboks ind/udKode 

eller hvis det skal være den anden vej, brug static_cast
Fold kodeboks ind/udKode 

er ikke sikker på nummer 3 spørgsmål, men du må nok bare igang med det hårde arbejde, skriv igen hvis du ikke er sikker på dette.

jeg har ikke selv prøvet disse men de skulle virke. normalt ville jeg ikke vise hvordan det skulle gøres, men tror det vil hjælpe, skriv endelig hvis der er noget du ikke forstår.

t