Datamatiker, datalog eller IT-supporter?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hey..

Jeg har gennem de sidste år gerne ville have en uddannelse indenfor computere og var da egentlig også begyndt. Det stoppede hurtigt da jeg blev mis-informeret af en studie-vejleder. Jeg var meget skole-træt og ville gerne vide hvad de forskellige ting indebar, men det vidste hun ikke særlig meget om.

Nu prøver jeg at spørge et sted hvor jeg ved der sidder nogen med den rette viden. Hvad går de 3 uddannelser ud på? Hvad skal man igennem? Hvad kommer man til at arbejde med bagefter?

IT-supporter har jeg rimelig styr på, men hvis der sidder nogen som er IT-supporter derude, så giv mig lige lidt af jeres gyldne viden :)

Datamatiker og datalog har jeg ikke så meget styr på.

PS: Matematik og Computer er mine stærkeste områder.

Indlæg senest redigeret d. 20.01.2008 13:22 af Bruger #4471
Tak for nogle kanon gode svar.

Datamatiker lyder som et godt valg. Datalog trækker en del, men som sagt har jeg været skole træt og hvis man skal være lidt realistisk så tror jeg ikke uni er noget jeg skal bevæge mig ind på.

At datamatiker er pratisk og programmerings venligt er lige mig. Elsker at bruge hænderne og se tingende skride fremad.

At forstå hvordan tingende hænger sammen er nu meget rart, men det kan man altid selv søge svar på hvis det bliver nødvendigt.

Vidste godt det med "Den onde cirkel" og ja det er umuligt at få praktik plads som datateknikker!! Har været der!

Mange tak endnu en gang.

Indlæg senest redigeret d. 23.01.2008 08:47 af Bruger #4471
datafagtekniker kunne måske også være interessant, man kan starte på den efter niende klasse og det er praktik og skole, det tager så også over 5 år. men her lærer man både at måle, fejlfinde og programmere i flere forskellige sprog. men som andre har sagt, der findes mange eksperter derude som ikke er eksperter mere når mobilen løber tør for strøm

Jeg er uddannet IT Supporter, og fik hverken en skid ud af uddannelse eller skole praktikken, da lærerne her på falster ikke er særlig interesseret i at give viden fra sig.

Jeg har lært alt ved selvhjælp og prøve mig frem, og læse.
Nogle gange ville jeg dog ønske at jeg havde fulgt mindre med i timerne, for ikke alt af de småting jeg har lært har jeg kunnet bruge til noget....

Men, det er vel nok bare min mening.
Min svendeprøve var omkring WINS, og må jeg sige noget? Det var da nok den værste gange "gylde" at give en elev, der interessere sig mere for programmering end for WINS, godt nok ved jeg godt at Programmering ikke var et hovedfag, meeeen, så kunne de da havde valgt nogle opgaver der interessere os noget mere.

Sådan så/ser jeg på det.
Data-Fagteknikeren virker lige så værdiløs, for flere af dem som blev det fra mit skoleophold, sad i LORT til halsen da de kom til Ballerup på skolen, det de havde lært her nede, kunne ikke bruges til en skid, og de skulle læres op på ny da de kom til Ballerup.

------------------------------------------------------------------------
Hvordan kan det være at tråden kommer op på forsiden efter 3 års tid?
ARGH

Indlæg senest redigeret d. 07.04.2011 22:34 af Bruger #15611
Jeg ved heller ikke hvorfor folk siger at der ikke er brug for datamatikere. Da jeg startede på datamatiker, ca 2 år siden, blev vi fremvidst en statistik over hvor mange datamatikere der blev uddannet kontra hvad man mente der skulle bruges på arbejdsmarkedet. De første år af statistikken blev der kun uddannet halvdelen af dem der skulle vurderes til at bruges. Og mit indtryk fra andre er at de havde arbejde allerede før de var færdige.

Men mit indtryk omkring datamatikeruddannelsen er rigtig god. Oppe hos os har vi haft kompetente lærer, og der er altid blevet stillet opgaver som de fleste kan være med på og så også opgaver til de mere øvede. En meget praktisk tilgang som jeg selv har haft stor glæde af. Trods af vi her på 4. semester ikke har de store praktisk fag ud over 1 pba fag i database.

:)

Men, det er vel nok bare min mening.
Min svendeprøve var omkring WINS, og må jeg sige noget? Det var da nok den værste gange "gylde" at give en elev, der interessere sig mere for programmering end for WINS, godt nok ved jeg godt at Programmering ikke var et hovedfag, meeeen, så kunne de da havde valgt nogle opgaver der interessere os noget mere.

Hvis din store interesse var programmering, hvorfor valgte du så ikke Datamatiker uddannelsen??

Desuden så kan jeg varmt anbefale Datamatiker uddannelsen hvis den store interesse var programmering, og softwareudvikling generelt.

Man får en bred viden indenfor mange områder af software udvikling og programmering, som man nemt kan arbejde videre med i et evt. Job efter endt uddanelse, eller hvis du har lyst, kan du altid tage merit på flere uddannelser som f.eks. datalog eller proffessionsbachelor i softwareudvikling mv.

Martin:

Jeg var fejl vejledt fra starten ang. Uddannelse og vidste egentligt heller ikke helt hvad jeg ville før jeg nåede på H2-H3 eller der omkring.

Så selvom jeg ikke lærte det helt store, så er jeg alligevel glad for at have en uddannelse jeg kan arbejde videre med.

Datamatikeren har mildere optagelses krav end datalogi uddannelsen, men det giver sig selv da datalog uddannelsen udbydes på universitetet.

Du har mulighed for at blive optaget på datamatiker uddannelsen hvis du har erhvervserfaring og i tilfælde af at du ikke har matematik på b niveau, er der visse steder hvor du kan få et opkvalificerenede kursus. Dette kursus har en meget kort varighed, omkring en måned, og her får fornødne viden som er brugbart for uddannelsen.

På nogle universiteter giver datamatiker uddannelsen, op til, hvis jeg ikke husker helt forkert, 1½ års merit - jeg er dog ikke klar over, om der er krav for matematik på A niveau når du har datamatiker uddannelsen.

Som udgangspunkt kan du lære alt hvad der bliver undervist i på alle uddannelserne som du nævner, ved at enten at søge information eller købe/låne bøger som bliver brugt under uddannelsen.

Hvis du er interesseret i udvikling af software vil jeg anbefale dig at begynde at finde information på nettet, der er rigtig meget du kan lære uden brug af en lære. Det er generelt bedre at lære at motivere sig selv til at lære nye ting og ikke kun lære de som en underviser siger du skal :).

Indlæg senest redigeret d. 11.04.2011 15:50 af Bruger #2406
<< < 12 > >>
t