Ny bruger...(N00B)

Tags:    programmering

Hej allesammen!

- Dette er min første tråd.

Jeg har oprettet en bruger fordi jeg har overvejet at tage en IT uddannelse. Jeg bruger computeren meget i min fritid, bla. til spil.

Jeg er færdig på Gymnasiet til sommer, og derfor er det på tide at finde ud af, hvilken uddannelse der passer til mig.

Jeg går lidt og tænker på at blive datamatiker, og måske læse til datalog bagefter. Jeg har ingen erfaring med programmering overhovedet, derfor vil jeg spørge om i ved hvad det indebærer at gå på universitetet inden for IT området. Er det nødvendigt at have baggrundsviden, eller lærer man det hele fra bunden af på Universitetet?

Jeg har for nyligt downloaded et par programmer: Turbo Delphi, C++, C#, Turbo Pascal. Jeg vil prøve at sætte mig ind i hvordan man programmerer, og finde ud af om det er noget for mig.

håber i kan hælpe mig

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du behøver ikke at kunne programmere; det lærer du som en del af uddannelsen. Det er lidt fjollet både at læse datamatiker og så datalogi, så kan du ligeså godt springe datamatikeruddannelsen over og starte direkte på datalogi.

Datalogi uddannelsen er den klassiske IT-uddannelse og gør meget ud af at lære de studerende de klassiske datalogiske emner så man efter endt uddannelse har en forståelse for hele den datalogiske teori som er nødvendig for at være en dygtig programmør/datalog/forsker og for at kunne følge med.

Datamatikeruddannelsen er mere praktisk anlagt og lægger mere vægt på at udstyre eleverne med nogle her-og-nu praktiske egenskaber. Det kan være fint nok, men man kan risikere at ende med at kunne programmere i de seneste teknologier men uden en forståelse for hele det teoretiske fundament.

IT-Universitet i København (www.itu.dk) har også en bacheloruddannelse i softwareudvikling som er lidt af en mellemting mellem datamatikeruddannelsen og datalogiuddannelsen. IT-Universitet har også nogle rigtige fede kandidatuddannelser man kan tage som bachelor - bl.a. indenfor spiludvikling. IT-Universitet er også ganske meget fremme i skoene i forholdt til kontakter til forretningslivet osv.

Tak for dit svar Jacob...

Jachob Rohde: Lad mig lige pointere at det IKKE, er fjollet at læse til datamatiker og derefter datalogi. Dem jeg kender, som har gjort det, har faktisk fået ualmindelige mange fordele ud af det. Fx. en gut som havde fået arbejde i et firma, efter at være blevet datamatiker, og derefter spurgte firmaet om det kunne lade sig gøre at tage på Universitetet og studere til datalogi, og samtidig beholde arbejdet. Firmaet fik en aftale hjem med universitetet, hvilket gjorde at han arbejdede fuldtid i firmaet, og studerede på deltid på Universitetet. Dette ser jeg som en fordel, og jeg fik også et hint om at det faktisk ikke sjældent at sådan noget sker.
Læser du til datamatiker, og derefter går videre som datalog, kommer du på en special datalog linje, som er udarbejdet på baggrund af det viden du allerede har opsamlet under dit datamatiker forløb.
Jeg kan kun se fordele i først at tage en datamatiker uddannelse og derefter uddanne som til datalog.
Det var bare mine få cents.

Martin:

Ok. Det var jeg ikke klar over. Tak for rettelsen.

Jeg takker endnu engang

t