Kommentarfunktion

Tags:    php

Hej hej.

Hvordan kan jeg nemmest tilføje en kommentarfunktion til min webside?
Det skal være rimelig simpelt med:

Navn på person
Tekst-boks til teksten
Noget der modvirker spam..

Når kommentaren postes skal dato og tid også stå der.

Hvis nogen har en kode liggende eller kender en side der beskriver det, så vil jeg være glad.

Jeg laver mine sider i shtml, men jeg forsøger mig gerne i php, som vel er nødvendigt til dette...

VH Claus

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Claus.
Jeg er ikke så god til at hente data fra filer, så mit bud her er til og fra en MySQL database. Du har en ved din udbyder, hvis du ikke selv har sat din server op. Ellers skal du bare installere den.

htmlkoden skal se sådan her ud.:

Fold kodeboks ind/udKode 

Du kan lege lidt med CSS'en på den, så det ser pænere ud.

Du skal nu oprette en tabel i din database der hedder kommentarer, hvor der er 4 felter i.

Den første skal hedde id og være INT og primary key. Dvs. at den er unik. Hvis du bruger phpMyAdmin (Det burde du), så er der en lille radio-button helt ude til højre, som du skal trykke på. Hvis du holder musen hen over, så skriver den primary.

Den næste du skal lave skal hedde navn og være VARCHAR, længde skal være 30.

Den næste skal hedde besked og være TEXT.

Den sidste skal hedde tid og være INT.

Du skal kun angive lændge på VARCHAR, de andre bliver bare default.

Dit PHP-dokument skal se sådan her ud.:

Fold kodeboks ind/udKode 

Så vil PHP-dokumentet sætte de forskellige ting ind i databasen og sende tilbage bagefter.

Så er det tid til at lave den side der skal vise kommentarerene.

viewMsg.php

Fold kodeboks ind/udKode 

Det er muligt jeg har glemt noget. Jeg har siddet og skrevet den her i tekstfeltet, så jeg har ikke haft codecompletion på.

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen mcardle

Hvis du ikke har mulighed for at benytte dig af en mySQL database er en XML fil også en mulighed... Jeg har desværre ikke så meget erfaring med at arbejde med XML, så jeg vil foreslå dig at stille spørgsmålet derinde også.

Tak begge to. Jeg vil prøve at arbejde lidt med det.
Mange tak for koderne, så skal jeg ikke selv til at sætte mig så meget ind i det..

Du skal nu oprette en tabel i din database der hedder kommentarer, hvor der er 4 felter i.

Den første skal hedde id og være INT og primary key. Dvs. at den er unik. Hvis du bruger phpMyAdmin (Det burde du), så er der en lille radio-button helt ude til højre, som du skal trykke på. Hvis du holder musen hen over, så skriver den primary.

Den næste du skal lave skal hedde navn og være VARCHAR, længde skal være 30.

Den næste skal hedde besked og være TEXT.

Den sidste skal hedde tid og være INT.

Du skal kun angive lændge på VARCHAR, de andre bliver bare default.

- Det forstår jeg ikke helt?

t