Opsætning af MS SQL Server Express

Tags:    databaser

Hej alle,

Jeg har på min computer en MS Sql Server 2005 Express kørende hvor jeg har installeret Sql Management Studio Express til, som jeg gerne vil kunne tilgå via nogle web-apps jeg sidder og skal programmere i .net.

I den forbindelse har jeg 2 spørgsmål:
1. Hvordan sætter jeg serveren op så jeg kan tilgå den fra en web-app (det er ikke koden i applikationen jeg leder efter men opsætningen så jeg kan tilgå en database på serveren via applikationen)?
2. Hvordan laver jeg en ny database i en database-fil?

Håber der er nogen der kan hjælpe :) Spørg hvis i er i tvivl om hvad jeg mener. Så kan jeg uddybe.

10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Jonas,

Hvis du skal bruge SQL Servers role/web provider bruger du asp.net konfigurationsværktøjet (det kan findes som en knap øverst i Solution Explorer). Når du bruger det og tilføjer en bruger, sætter data provider osv., oprettes automatisk en aspnetdb.mdf fil i din App_Data folder (jeg er lidt usikker på navnet men jeg mener den hedder aspnetdb.mdf).

Du kan conecte til den med Serer Explorer i VS og så oprette tabeller osv.

Hvis du ønsker at bruge en database som du selv har oprettet via Sql Server Management Studio (det tror jeg godt man kan med Express udgaven, men er lidt usikker) skal du bruge Aspnet_regsql.exe (som kommer med asp.net) til at sætte det hele op (såfemt du skal bruge role provider og lignende). Igen det er kun hvis du skal bruge SQL Servers role/web provider i en asp.net applikation.

Hvis du ikke skal bruge SQL Servers role/web provider kan du bare oprette din database i SQL Server Management Studio og så connecte til din i din kode ved at bruge den connection string som er står i SQL Server Management Studio. Du kan igen connecte til SQL Server Express via Server Explorer i Visual Studio hvis du ønsker det.

Hej Jonas,

Hvis du skal bruge SQL Servers role/web provider bruger du asp.net konfigurationsværktøjet (det kan findes som en knap øverst i Solution Explorer). Når du bruger det og tilføjer en bruger, sætter data provider osv., oprettes automatisk en aspnetdb.mdf fil i din App_Data folder (jeg er lidt usikker på navnet men jeg mener den hedder aspnetdb.mdf).

Du kan conecte til den med Serer Explorer i VS og så oprette tabeller osv.

Hvis du ønsker at bruge en database som du selv har oprettet via Sql Server Management Studio (det tror jeg godt man kan med Express udgaven, men er lidt usikker) skal du bruge Aspnet_regsql.exe (som kommer med asp.net) til at sætte det hele op (såfemt du skal bruge role provider og lignende). Igen det er kun hvis du skal bruge SQL Servers role/web provider i en asp.net applikation.

Hvis du ikke skal bruge SQL Servers role/web provider kan du bare oprette din database i SQL Server Management Studio og så connecte til din i din kode ved at bruge den connection string som er står i SQL Server Management Studio. Du kan igen connecte til SQL Server Express via Server Explorer i Visual Studio hvis du ønsker det.

Tak for dit svar Jacob, men meget af det vidste jeg godt i forvejen og det var reelt ikke det jeg spurgte om (noget af det).

Det jeg mener er, at hvis jeg skal sætte Sql Server Express op til at bruge et alias (hedder det det) jeg både logger ind med i Management Studio og bruger i min connection-string i min applikation hvordan gør jeg så det? Et der fx. hedder localhost...

Indlæg senest redigeret d. 17.01.2008 09:29 af Bruger #2243
Tænker du på et brugernavn?

Hvis du bruger Windows Authentication til at logge ind på SQL Server EXpress kan du bruge en Windows bruger, og du kan jo så bare tilføje en ny Windows bruger på din Windows maskine.

Hvis du bruger SQL Server Authentication så skal du oprette en bruger under Security->Logins objektet i SQL Server Management Sutdio når du der forbundet til SQL Server Express.

Det er ikke en ny bruger jeg tænker på. Jeg tænker på at kunne give serveren et alias som fx. localhost.

... og så er jeg nysgerrig efter at vide hvordan min connection string kommer til at se ud derefter...

Ok., nu tror jeg jeg forstod hvad du mente :)

Du skal bruge "SQL Server Configuration Manager", vælg "SQL Native Client Configuration" og så højre-klik på Alias og vælg "New Alias". Når du så i dialogboksen har udfyldt den står den nye connectionstring der.

Men hvordan logger jeg så på med det nye alias i Management Studio?

Kan i øvrigt heller ikke se den connectionstring der skal bruges nogen steder...

Du forbinder ved at skrive aliaset under Server Name når du connector i SQL Server Management Studio.

Din connection string er den samme bare med aliaset, dvs.:

Driver={SQL Native Client};Server=serverAlias;Database=myDataBase;Uid=myUsername;Pwd=myPassword;

Og i .NET er den:

Data Source=myServerAddress;Initial Catalog=myDataBase;User Id=myUsername;Password=myPassword;

Her skal data sourcer være "server_name/instance name" hvor server name så er dit alias.

Mange tak så er vi næsten ved at være der :)

Men hvordan opretter jeg aliaset? Hvad skal jeg vælge af protokol og hvad skal jeg skrive ved server dvs. hvad skal jeg vælge og skrive i felterne?

Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg præcist opretter aliaset?

Fandt ud af det selv... Tak for Hjælpen Jacob.

t