simpel database til opsamling af målinger

Tags:    databaser

Jeg fuldstændig grøn på området.

Jeg har en mircoprosseocor som har opsamlet nogle dataer. Disse skal hentes ind og ligge i en database så man kan hente dataerne og få lavet statik beregning på dem.

Eks
Når jeg henter data fra microprossecor før jeg først datoen efterfulgt målinger. Der kan selvfølgelig godt være fortaget målinger dagen efter. Så det ser sådan ud

Hent data fra microprossecor.

dato 11-11-08 data |33.33 | 23.44 | 33.44 | 44.44 | 25.33
data 11-12-08 data |23.44 | 23.44 | 23.23 | 32.44 | 23.33

Jeg vil gerne have dem i en database så jeg kan hente dataerne og lav statik på dem

eks
Hent data fra 11-11-08 til 11-12-08 og lav gennemsnit begregning m.m.

Som jeg forstår skal der laves en tabel for hver ny dato som kommer. Jeg laver mit program i borlander c++ builder. Nogen der kan komme med et råd - hvor skal jeg starte - hvilken database skal jeg brug ?

1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal først lave en database. Du kan bruge MySQL som databaseserver, den er nemlig gratis og der er sikkert en provider til Borland C++, men om det ved jeg intet.

Du laver så først databasen.

I SQL gøres det sådanne:

CREATE DATABASE Maalinger;

Derefter laver du en tabel. F.eks.:

Fold kodeboks ind/udKode 

Det opretter en tabel med tre kolonner: en id kolonne så unikt identificerer en måling (det kaldes også en primærnøgle), en datokolonne som angiver dato for målingen. Og til sidst en måling kolonnen som holder den enkelte måling i flydende tal.

Du kan så lave et interface i Borland C++ som kan indsætte rækker i tabellen.

F.eks. indsætter følgende en enkelt måling:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du så vil hente alle målinger for en bestemt dato kan du gøre følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

t