Rækkefølge

Tags:    delphi

Hej.
Vis jeg har ekempel 3 editboxe med tal og en knap, Så vil jeg gerne have det sådan at programmet finder det højeste og skriver det i en 4 editbox. Hvordan med den næste højeste tal, og det mindste. Vil gerne vide hvordan jeg kan gøre det i ligge så mange boxe som jeg har lyst til.

Kan i også vise det vor det højeste skrives i en showessage.

vis i forstår mig



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg kommer ikke med noget kode, kun teori:

Prøv at putte felternes værdier i et array, sorter det, og vælg den første/sidste.

Håber du kunne bruge det til lidt, selvom det ikke var meget. Prøv evt. at kigge i hjælpefilen i Delphi.

Hilsen Mark Jensen

DNA er naturens array



Hej.
Vis jeg har ekempel 3 editboxe med tal og en knap, Så vil jeg gerne have det sådan at programmet finder det højeste og skriver det i en 4 editbox. Hvordan med den næste højeste tal, og det mindste. Vil gerne vide hvordan jeg kan gøre det i ligge så mange boxe som jeg har lyst til.

Kan i også vise det vor det højeste skrives i en showessage.

vis i forstår mig


Her er et eksempel.

Dine Edit'er skal hedde Edit1, Edit2, Edit3, ... og den Edit hvor du skal have svaret skal hedde EditSvar.

Hvis du skal have mere eller mindre end 3 Edit'er skal du ændre tallet i koden:

<pre>procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var I, J, temp: Integer;
SorteringsTabel: array[1..3] of Integer; // 3-tallet er det eneste du skal ændre hvis du har flere Edit'er
begin
for I := 1 to High(SorteringsTabel) do // Kommer Edit'ernes værdier ind i en tabel
SorteringsTabel[I] := StrToInt((FindComponent('Edit' + IntToStr(I)) as TEdit).Text);

for I := 1 to High(SorteringsTabel) do // Sorterer tabellen
begin
temp := SorteringsTabel[I];
J := I;
while (J > 1) and (SorteringsTabel[J - 1] > temp) do
begin
SorteringsTabel[J] := SorteringsTabel[J - 1];
Dec(J);
end;
SorteringsTabel[J] := temp;
end;

EditSvar.Text := IntToStr(SorteringsTabel[High(SorteringsTabel)]); // Giver det højeste svar
//EditSvar.Text := IntToStr(SorteringsTabel[High(SorteringsTabel) - 1]); // Giver det næst højeste svar
//EditSvar.Text := IntToStr(SorteringsTabel[1]); // Giver det laveste svar
ShowMessage(IntToStr(SorteringsTabel[High(SorteringsTabel)])); // Kommer med en besked med det højeste tal
end;</pre>

Du skal bare kopiere koden ind i din knap.

Emil Melgaard
- Admin på gruppen Delphi spilprogrammering.
http://www.delphispilprogram.udvikleren.dk



Lyder godt Emil.
Men prøver det i morgen.
Godnat



Tak.
Den virker



t