VIRKELIG Begynder!!! tutorial til C/C++

Tags:    c++

Hej, ny bruger.

Jeg kender masser af mennesker, som bruger så meget af deres fritid med deres computer, at de må betegnes dom "freaks" :) Men de "tør" ikke prøve at programmere, sikkert fordi alle lærebøger har 1000 sider og er på engelsk.

Derfor ville det være spændende at skrive en SÅ pædogisk tutorial, at de sidste 30% af brugerne kom i gang med at lave deres egne programmer.

Den tutorial skulle være:
Kort/opdelt rigtigt, så den ikke virker for "svær" og "tung"
Skrevet med dagligdags-eksempler, når forskellige dele af sproget skulle forklares; loops, booleans, operatorer osv.

Jeg kunne næsten selv få lyst til at skrive noget af denne tekst. Uden at være nogen superprogrammør har jeg dog programmeret i 17 år.

Nogen der synes, at dette er en god idé?

Jeg synes det lyder som en god idé...

Hvad er der i vejen med http://udvikleren.dk/C/Article.aspx/286/ ?

Efter min mening er det der er galt med den at den er skrevet til C og at man altså må læse rigtig meget før at man kan lave noget brugbart.

Men må da sige jeg syntes der er rigtig mange bøger om det. Har bogen "Delphi 4 programmering" fra systime, som nok er en af de bedste starter bøger efter min mening.

Efter min mening er det der er galt med den at den er skrevet til C og at man altså må læse rigtig meget før at man kan lave noget brugbart.

...Hva? Den er lavet til C++, pröv lige at läse engang...

Derudover så ER C++ et tungt sprog at läre, så man er NÖDT til at läse en hel del för man kan lave noget brugbart. Sådan er vilkårene. C++ er ikke ligeså "nemt" som Delphi, det tager längere tid at läre, men når det så er sket er det langt mere kraftfuldt.

Hej Christian,

Jeg syntes at det lyder som en fed ide, men Microsoft har allerede lavet en bogserie om programmering målrettet børn. Prøv at kigge på deres serie og oversæt...

... En sådan guide og tutorial er bestemt til at lave, og det er til at lave programmer i C++ relativt hurtigt, og som gør noget sjovt og synligt - forudsat at forskellige "pakker" til at vise ting på skærmen benyttes. OpenGL, XNA, DirectX, Ogre3D er alt sammen gode pakker, hvortil der blot skal laves nogle "wrapper" klasser som er meget mere brugervenlige at bruge... ok, måske ikke til XNA.

Til samtlige af sprogene skal der derfor laves "pakkeløsninger" med funktionalitet som let kan tilgås og benyttes. Ulempen, og grunden til at dette ikke ses oftest, er bl.a. at en som lærer igennem disse pakker sjældent kommer vidre. Når der skal lægges noget arbejde i at benytte funktionalitet som ikke er wrappet brugervenligt i pakken som blev startet med, får folk meget let træt.

Det er i hvert fald mine umidlbare tanker. Jeg skifter sikkert holdning senere.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Christian!

Det er mig Frederik ude fra Langenæs allé hvor vi gik i "skole" sammen tilbage i 1900 blomkål med Willem Koster som lærer. Hvordan er livet og hvor bor du henne nu?

Jeg Googlede dit navn for sjov og så kom denne side frem, så jeg måtte jo hellere lige hilse på...

Indlæg senest redigeret d. 22.04.2008 04:41 af Bruger #13650
t