I korte træk, hvis man forstår dit spørgsmål korrekt, så ja.
Lidt mere forklaring...
Apache er en webserver, PHP er en fortolker der kan læse PHP-kode, MySQL er en database.
Både apache, PHP og MySQL er dele som skal installeres for at du har en basis webserver. PHP er som standard pakket sammen med Apache.
PHP kan oprette forbindelse til enhver database om den ligger på samme computer eller på en anden.
Hvis du vil sidde og rodde med PHP, Apache og MySQL på din egen computer, vil jeg anbefale at du installere WAMPServer eller XAMPP afhængig af hvilken type OS du arbejder i.
WAMP er ganske lige til at intallere da man kender installationen metoden fra andre typiske guidet installationer.
Jeg kan dog ikke anbefale at bruge WAMP som webserver-setup da den på visse områder er konfigureret til lokalt brug og derved er der nogle sikkerhedsforanstaltninger der er pillet lidt ved. Det var det sidste jeg læste om den. Men de skulle vist have ændret det tilbage til standard opsætningen.
Og den sidste del:
mysql_connect('localhost','root','') forsøger at forbinde til en database der ligger på samme computer som apache. localhost er også IP:127.0.0.1
mysql_connect('www.dr.dk','root','') forsøger at forbinde til en database der ligger på den IP som dr.dk peger på.
Og den aller sidste ting:
Når du ved hvordan mysql_*() funktionerne virker i PHP så begynd at kigge på MySQLi da det er de nye og bedre funktioner til PHP og MySQL
Indlæg senest redigeret d. 04.01.2008 16:28 af Bruger #10216