tilføjelse af gæstebog samt anderledes venneliste.

Tags:    php

Hej!

Jeg søger nogen PHP-nørder, som kan hjælpe mig! :)

Jeg er i fuld gang med et "Chatsite", som jeg har hentet på nettet. Har lavet alt det grafiske om, har oversat og har lavet nogle få ændringer. Nu er problemet bare. Jeg vil gerne have at HVER bruger har en gæstebog og en venneliste.

Sitet ligger på http://ungmix.simplesites.dk og er mest PHP-baseret.

Er der nogen der vil hjælpe mig.

Det skal minde lidt om arto's gæstebogsfunktion.. Kan evt. tjekkes her: http://arto.dk

PÅ FORHÅND TAK.

Hvis min forklaring ikke var god nok, så bare spørg løs.

- Godt nytår!

Hilsen
Justin

antageligt set er der vel en tabel over bruger med et id felt, lad os kalde det userid.

så kan du for at lave en gæstebog bare lave en tabel med felterne:
-userid(fra bruger tabeller, en brugers userid indikere at den givne besked er til hans gæste bog)
-posterid.(også fra bruger tabellens userid, er id'et på ham der har postet, hvis anonyme posts er tilladt kan man indsætte en værdi som aldrig kan komme fra bruger tabellen userid f.eks. null)
-posttid(tiden posten er lavet i)
-besked.
for at få alle beskeder til en bruger kan man da bare lave
SELECT * FROM tabelnavn WHERE userid='pågældendes brugers id'

for at lave en venne list kan du lave en tabel med felterne
-userid1
-userid2

hvis brugerne altid skal være enige for at være venner kan du lave en regel om at userid1 altid er det laveste id og userid2 altid det højeste af id'erne. så behøver du kun 1 række per vennepar, såfremt de godt må være uenige om de er venner altså den ene bruger siger de er med den anden ikke, så kan du bruger userid1 som en person og userid2 er id'et på en af de personer han påstår han er ven med.

for at finde en brugers venner kan du i den første løsning lave selecten, utestet:
SELECT IF(userid1='brugerensid',userid2,userid1) AS venid WHERE userid1='brugerensid' OR userid2='brugerensid'

den anden løsning kan du lave selecten
SELECT userid2 FROM tabelnavn WHERE userid1='brugerensid'

eftersom at et id ikke er videre interesant kan du lave et inner join på bruger tabelen for at finde deres navne.

man kan selvfølgelig godt lave den først type venneliste som den anden, så skal man bare huske at indsætte 2 rækker for hver gang bruger besluttter sig for at være venner og slette dem igen når den en ikke vil være det længere.

Okay, kan høre du har forstand på det. Ville det være noget du kunne hjælpe mig lidt med? :)

Vil da gerne betale lidt, hvis du vil have noget for det.

For kan høre at du har en del mere forstand på det, end jeg har.

På forhånd tak!

Justin

det jeg ikke intereseret i, og har iøvrigt ikke forstand på det, var bare de mulige måder jeg mener man kunne lave det på, der er sikkert andre og bedre.

Andre der kan hjælpe mig lidt? :D

På forhånd tak

HJÆLP HJÆLP

t