Hej,
Jeg har brug for lidt omfattende hjælp, tror jeg, med denne her. Jeg skal lave et billedgalleri, hvor man skal kunne tilføje nye billeder og enten lægge dem i et eksisterende galleri eller lave et nyt. Jeg er p.t. ved at lave "upload siden" og skal senere lave selve gallerisiden. Jeg er stødt på et par problemer:
- Jeg tror ikke helt, jeg har forstået, hvordan man gør mysql queryen til en del af formularen, da den i øjeblikket insætter data i databasen, bare man opdaterer siden (F5)
- Æ, Ø og Å bliver til mærkelige tegn i databasen
- Man skal
enten lave nyt galleri eller vælge et eksisterende. Jeg vil gerne have dem til at "udelukke" hinanden.
- Jeg vil gerne have den til at lave thumbnails, som hedder tn_(filnavn).*.*
- SÅvel link til oprindeligt billede som thumbnail skal gemmes i databasen, da jeg forestiller mig, at dette er måden, man kalder dem frem i galleriet senere.
- Billedtabellen i mysql har et galleri field, hvor jeg forestiller mig, at id field fra galleri databasen overføres for at "lægge" billederne i det galleri, brugeren har ønsket.
- Select (dropdown) boksen ligger i "separat" php script på siden, og jeg har derfor svært ved at hente brugerens valg derfra.
- Der uploades ikke noget fra mit uploadscript
- Jeg ved ikke, om koden er uddateret, da noget er taget fra eksempler rundt omkring på nettet.
Jeg er klar over, at der er en del, men jeg vil rigtig gerne lære php og MySQL ordentligt, så jeg håber, I kan hjælpe mig på vej.
Her først koden til formularen i index.php:
<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<p>
Upload billede:<br />
<input type="file" name="billedet"/>
<br />
Beskrivelse:<br />
<textarea name="billede_beskrivelse" cols="" rows="5"></textarea><br /></p>
<div style="padding:5px; border:1px solid #333333; margin: 0 0 0 25px; font-size:12px; float:left;">
Nyt galleri:<br />
<input name="nyt_galleri" type="text" />
<br /><br />
<strong>ELLER</strong><br />
<br />
Vælg eksisterende galleri:<br />
<?php
mysql_connect("localhost", "xx", "xx") or die(mysql_error()); //Connect til server
mysql_select_db("xx") or die(mysql_error()); //Vælg database
$sqlOptions = "SELECT navn, id from gallerier";
$resultOptions = mysql_query($sqlOptions);
echo '<select name="gammelt_galleri">';
echo '<option value="">--Vælg--</option>';
while($opt = mysql_fetch_array($resultOptions))
{
echo '<option value="'.$opt['id'].'">'.$opt['navn'].'</option>';
}
echo '</select>';
?>
</div><br class="both" /><br />
<p>
<input type="submit" value=" send billede ">
</p>
</form>
Og her koden til upload.php:
<?php
if($_POST['submit']) //If submit is hit
{
//Connect til server
mysql_connect("localhost", "xx", "xx") or die(mysql_error());
//Vælg database
mysql_select_db("xx") or die(mysql_error());
//Læg nyt galleri ind
if($_POST['nyt_galleri'])
{
mysql_query("INSERT INTO gallerier (navn) VALUES ('$_POST[nyt_galleri]')") or die(mysql_error());
$result = mysql_query("SELECT id FROM gallerier DESC LIMIT 1") or die(mysql_error());
mysql_query("INSERT INTO billeder (galleri) VALUES ('$result')") or die(mysql_error());
}
if($_POST['gammelt_galleri'])
{
mysql_query("INSERT INTO billeder (galleri) VALUES ('$_POST[gammelt_galleri]')") or die(mysql_error());
}
//Læg beskrivelse og dato
mysql_query("INSERT INTO billeder (beskrivelse, dato, link) VALUES ('$_POST[billede_beskrivelse]', NOW(), '$billedet')") or die(mysql_error());
//the absolute location of where you want to upload it
//the directory must be chmoded 777
//$theFile is the name from the top
copy($billedet,"../album/");
unlink($billedet);
}
?>
Indlæg senest redigeret d. 25.12.2007 17:53 af Bruger #13003