Billedgalleri MySQL/PHP

Tags:    databaser

Hej,
Jeg har brug for lidt omfattende hjælp, tror jeg, med denne her. Jeg skal lave et billedgalleri, hvor man skal kunne tilføje nye billeder og enten lægge dem i et eksisterende galleri eller lave et nyt. Jeg er p.t. ved at lave "upload siden" og skal senere lave selve gallerisiden. Jeg er stødt på et par problemer:
- Jeg tror ikke helt, jeg har forstået, hvordan man gør mysql queryen til en del af formularen, da den i øjeblikket insætter data i databasen, bare man opdaterer siden (F5)
- Æ, Ø og Å bliver til mærkelige tegn i databasen
- Man skal enten lave nyt galleri eller vælge et eksisterende. Jeg vil gerne have dem til at "udelukke" hinanden.
- Jeg vil gerne have den til at lave thumbnails, som hedder tn_(filnavn).*.*
- SÅvel link til oprindeligt billede som thumbnail skal gemmes i databasen, da jeg forestiller mig, at dette er måden, man kalder dem frem i galleriet senere.
- Billedtabellen i mysql har et galleri field, hvor jeg forestiller mig, at id field fra galleri databasen overføres for at "lægge" billederne i det galleri, brugeren har ønsket.
- Select (dropdown) boksen ligger i "separat" php script på siden, og jeg har derfor svært ved at hente brugerens valg derfra.
- Der uploades ikke noget fra mit uploadscript
- Jeg ved ikke, om koden er uddateret, da noget er taget fra eksempler rundt omkring på nettet.

Jeg er klar over, at der er en del, men jeg vil rigtig gerne lære php og MySQL ordentligt, så jeg håber, I kan hjælpe mig på vej.

Her først koden til formularen i index.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

Og her koden til upload.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 25.12.2007 17:53 af Bruger #13003
1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Hej Jason,

Der er et par ting du kan gøre for at finde fejlen ...
Start med at opdele siden i 3 "filer". En hjemmeside der viser formularen, en side som indsætter i databasen og viser "ok, indsat." og en side som henter data ud fra databasen og viser den.

Post links til disse 3 sider, og beskriv hvad problemet er.

Mange SQL databaser gemmer ikke Æ, Ø og Å som noget der skal læses. Placer en beskrivelse af tegnsettet med den rette ISO i headeren i HTML filen som viser data med Æ, Ø og Å.

Benyt "radio" type inputs, til at sørge for at lang udelukker hinanden.

Med filer og filnavne må jeg bare give dig et link.
http://www.unf.edu/~rita0001/eresources/php_tutorials/chapter7/index.htm

Og til thumbnails
http://phpthumb.sourceforge.net/

Filer på op til 4 MB kan gemmes i en LONGTEXT. Men det er bedre at gemme et link til den uploadede fil.

Prøv at starte med små dele af programme og udbyg langsomt efterhånden som de virker.

Med venlig hilsen
Ieet

t