Hej,
Jeg er først lige blevet introduceret til php og MySQL og har nu sat mig for at lave et billedgalleri til min hjemmeside. Jeg er begyndt at lave "CMS delen", hvor brugerne skal kunne uploade billeder, sætte dem i et eksisterende galleri eller navngive et nyt, samt give dem en beskrivelse. Jeg har lavet en html formular, der er baseret på, at man uploader en fil ad gangen, for jeg ville ikke ane, hvordan man skulle kunne uploade en hel mappe.
Min kode er sikkert all over the place, men jeg håber, I vil guide mig på rette spor. Jeg har lavet en tabel i min MySQL database med fem felter, id, link, galleri, beskrivelse og dato. Jeg har efterfølgende tænkt over, at der nok også skal laves en tabel til gallerierne? Jeg har forsøgt at lægge et formobjekt af typen "file" ind i MySQL, men kan dette overhovedet lade sig gøre? Mit mål er at have et link til billedfilen på serveren i tabellen, sådan at jeg kan kalde dem frem i gallerierne. Enough talk.
<?php
mysql_connect("localhost", "triohimmelblaa_", "xxxxxxx") or die(mysql_error()); //Connect til server
mysql_select_db("triohimmelblaa_") or die(mysql_error()); //Vælg database
mysql_query("INSERT INTO billeder (link, galleri, beskrivelse, dato) VALUES ('$_POST['billede_upload']',
'$_POST['billede_nyt_galleri']' || '$_POST['billede_gammelt_galleri']', '$_POST['billede_beskrivelse']', now())")
or die(mysql_error()); //Læg formularen ind i MySQL
if ($_FILES['billede_upload']) //Har brugeren forsøgt at uploade noget?
{
//Bestem hvor filen skal smides hen og og hvad den skal hedde
$destination = "../album/" . $_FILES['minfil']['name'];
//Forsøg at flyttede den uploadede fil fra dens midlertidige destination til den nye
if (move_uploaded_file($_FILES['minfil']['tmp_name'], $destination))
{
echo "Filen" . $_FILES['minfil']['name'] . " er blevet uploadet";
}
else
{
echo "Der er sket en fejl";
}
}
?>