kryptering..

Tags:    c++

Hej

jeg tænkte om der nogen der kunne finde ud af/hjælpe mig med, at kryptereanalysere teksten forneden efter et monoalfabetisk kryperingssystem.

Kryptotekst:

XSJKQTPPJ PTRRJW ÆWNRQJSIJ MJS TÆJW INLJW YWNRQJSIJ IJY PSALJW ZI FK MNRQJSJ IJY XQZLJW MJLS TL LFFWI IJY WALJW NSI FI XUWCPPJWSJ YNQ UDQXJWSJ UFF WCPPJWSJ TL KFFWJSJ ÆJI MCPPJWSJ KFFW GQNSP N UJQXJSX MFFW
TL UTUQJWSJ GFL RDSSNSLJS IJ IZÆJW IAGY N IDSSNSLJS TL TÆJW XYFPPJ LWDSSNSLJS TRYWNRQJW POCW’ TL SJL IJY PQFUWJW S TR DWJWSJ KWF UTWYJSJ TL IDWJSJ GFL MÆNQPJ IJ XRFF XDWJSJ MFW WZXYJY XNL YNQ QJL

User
Bruger #710 @ 14.12.07 15:46
Hej med dig Jesper..

Det er da herligt at se at du leger lidt med kryptoanalyse. Saafremt du er interesseret i at faa en lille introduktion til emnet kryptologi findes en dansk bog:

Kryptologi - fra viden til videnskab
af Knud Nissen og Peter Landrock

den er efterhaanden gammel, men eftersom kryptologiens historie og det grundlaeggende indenfor dette ikke aendrer sig er den absolut vaerd et kig.

Paa engelsk findes bl.a. denne bog (min favorit introbog),
Cryptanalysis
af Helen F. Gaines

det er en bog fra 30'erne men en superb bog med en superintroduktion til det grundlaeggende. Modsat andre emner saa foraeldes det grundliggende viden ikke, og derfor kan aeldre boeger vaere absolut anbefalesesvaerdigt.. Selvfoelgelig har faget udviklet sig, men man skal laere at kravle foer man kan gaa, og moderne kryptologi kraever en vis matematisk modenhed og faerdigheder. Men nok om det..

Det er saadan at der heldigivis er nogle rare folk der har lavet et vaerktoej til dig som du kan bruge i din kryptoanalyse af din kryptotekst. En mulighed er denne(se punktet substitutionssystemer), som er fin at have hvis du ved at klarteksten skal vaere paa dansk.

Nu ved jeg selvfoelgelig ikke hvor meget du ved om kryptoanalyse, men meningen er saa, at du ved at koere en saakaldt frekvensanalyse paa kryptoteksten har mulighed for at sammenligne med med den frekvens de enkelte bogstaver normalt optraeder i en (f.eks. dansk) tekst.
******* EN LOESNING SKITSE **********
I din kryptotekst kan du f.eks. se at J er hyppigst forekommende(14.2%), og paa dansk er bogstavet E det hyppigst forekommende(17.2%) - altsaa er der belaeg for at J kunne vaere E.
Saaledes kan man ved at kigge paa statistikken proeve at faa vokalerne dekrypteret. En evt. viden om hvad teksten formodes at indeholde kan ogsaa hjaelpe. Jeg har ik saa meget tid saa her maa du lege lidt selv. Du kan vaere heldig, at man blot har udskiftet hver bogstav i klarteksten med et bogstav x antal pladser laengere fremme. Proev at leg med det f.eks.
Hvis det forholder sig saadan staar loesningen her:
******* DEN MULIGE LOESNING *******
Fold kodeboks ind/udKode 

Loesningsvaerktojet er her.

Haaber du har faaet blod paa tanden til at udfordre dig selv med at bryde koder. Feel free to ask.

(redigering 2: link til loesningsvaerktoejet fixet.
VH.

Indlæg senest redigeret d. 15.12.2007 22:08 af Bruger #710
Nu vi snakker bøger kan jeg KRAFTIGT anbefale "Kodebogen" af Simon Singh. Den fortæller kryptologiens historie lige fra steganografi til kvantekryptering.
Den koster i en boghandel 100kr men du kan bare låne den på biblioteket.

Hej Jesper,

Teksten er krypteret med det almindeligt benyttede og kendte Caesar Cipher. Det kan du slå op hvis du har lyst til at vide mere.

Med venlig hilsen
Ieet

http://da.wikisource.org/wiki/Sneflokke_kommer_vrimlende

Sneflokke kommer vrimlende
hen over Diger trimlende,
det knyger ud af Himlene,
det sluger Hegn og Gaard,
det ryger ind ad Sprækkerne
til Pølserne paa Rækkerne,
og Faarene ved Hækkerne
faar Blink i Pelsens Haar.

Og Poplerne bag Mønningen,