Anbefalet 'første language'

Tags:    diverse

<< < 123 > >>
Hej allesammen ! =)

Altså jeg har leget lidt med diverse sprog, men aldrig rigtig gået videre med det, da jeg helst vil starte med et nemt sprog , som der er lige til at lære !
Så kunne i anbefale et kode sprog som er godt for 'newbies' ?
Mange tak ! Pixi.

EDIT: Software sprog !

Indlæg senest redigeret d. 02.12.2007 21:15 af Bruger #11115
Javabog.dk er en vildt sej hjemmeside, hvor du kan læse det meste af hans bøger online.

Java er som sagt et programmeringssprog, som også kan bruges til at lave Java Applets med.
Det har - udover sintax ligheder - ikke noget at gøre med Javascript. Men Javascript bliver tit forkortet til Java af dem, som er helt nye indenfor scripting.

At lære at programmere er ikke spor anderledes en at lære kinesisk... jo måske en smule, men pointen er at kinesisk er en sprog som har en hel anden opbygning en dansk.

Når det handler om at lære at programmere er der to ting der skal må tage i betrafting:
1) Hvor seriøst vil du involvere dig idet.
2) Hvad er det for en type programmering du er interesseret i? Hvilke programmer kunne du tænke dig at lære?

For den hardcore og meget dedikerede vil jeg anbefale at starte med assembly og derefter tage et meget grundigt gik på C. Hvis du har et godt kendskap til de to sprog har du også et rigtig godt indblik i hvordan computerhardware fungerer og der er intet du ikke kan lave. Du kan fx. programmere dit eget operativsystem!

Hvis det bare er sådan lidt for sjov og for at kunne blære sig lidt over for vennerne, vil jeg anbefale noget webprogramering, fx. php. Iøvrigt er der mange sprog som minder og php og der er derfor ikke alt for svært at komme videre.

Du får mig dog aldrig til at anbefale et sprog som kræver at man har en specifik platform installeret, som fx. Java.

Min personlige favorit er C++, fordi det er bygget på et meget alsidigt sprog (C), og hvis der er noget man ikke kan gøre i C++, kan man bare bruge lidt C, hvor mulighederne er endeløse. Endvidere er der rigtig gode optigmeringsmuligheder.

Når det så er sagt, er der også ting der kan være utroligt svære at gøre i C/C++ hvis man ikke har erfaringen med sig.

Okay - Har bestemt mig for at jeg vil kigge lidt på C/C++.
Har Bloodshed dev c++. Håber det er okay til at skrive c++ i =)
Men jeg har brug for nogle rigtig , rigtig godt forklarede newbie guides. De skal forklare det aller mest grundlægende inde for c++. Den typiske "Hello World!" er da velkommen =)
På dansk helst , og med billeder helst :D
I har været en super hjælp , håber det her er mit sidste spørgsmål ;)

Til C#

Guide: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/bb383962(VS.90).aspx
Program: http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

Her kan du lære om C# gennerelt, som du så selv kan sætte sammen med den viden du ahr fået om Visual C# for at få windows programmer
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/67ef8sbd%28VS.90%29.aspx

Af ikke microsoft-sider kan du kigge på følgende:
http://www.functionx.com/vcsharp/index.htm

Java har jeg ingen ide om...

Desværre er verden imod mig og jeg kan ikke bruge SP 2 programmer til windows.

Den må du lige forklare nærmere. Har du ikke sp2? Kræver dev-c++ sp2?
anyway, der er en udemæret side ved navn www.cprogramming.com men gode begynder tutorials både til c og c++.

Den må du lige forklare nærmere. Har du ikke sp2? Kræver dev-c++ sp2?
anyway, der er en udemæret side ved navn www.cprogramming.com men gode begynder tutorials både til c og c++.
Åbenbart ikke.
Spare op til et nyt windows xp - altså en rigtig licens.
Så skulle jeg gerne kunne få whatever programmer - men der kommer til at gå noget tid.

Men imens er Bloodshed's dev fint nok. =)

Java er et super godt sprog til grafiske programmer af den ene og den anden slags. Python er godt for konsol programmering og can nemt udbygges senere med C++ for at sætte lidt "kulør" på tingende. Har selv rodet med alle 3 og fortryder intet.

Python www.python.org (Både liste over IDE's og tuts)
Java www.netbeans.org (Downloades eller bestil en gratis CD. Bedste IDE der findes + gode tekst og video tuts)
C++ www.udvikleren.dk ^^ (Dev-cpp er et gratis IDE, men kan have problemer med a compile visse koder. Kik på MS Visual serien for en god compiler, men koster en del penge)

Indlæg senest redigeret d. 03.12.2007 22:12 af Bruger #4471
Xob: Jeg er klart tilhænger af Eclipse i forhold til NetBeans. NetBeans (har senest prøvet 5.5) er IMO meget sløv i det.

Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige et spørgsmål til:
Nu har jeg leget lidt i Python , og har sat et lille program sammen. Nu vil jeg gerne vise det til en af mine mates , men det er jo i .py format ?
Og når det er .py format og jeg kører det på min egen comp så starter der en cmd agtig boks op , og lukker lige så hurtigt.
Jeg skal køre den i IDLE for at se hvad der sker.
Skal min mate ha' IDLE for at kunne køre programmet , eller er der en måde at compile til .exe ?

Indlæg senest redigeret d. 04.12.2007 19:59 af Bruger #11115
<< < 123 > >>
t