bugs og valideringsproblemer

Tags:    html css

Jeg har smidt et hurtigt design op på:
http://www.g33kz-inn.org/mweb/
Det er ikke ngoet særligt og er slet ikke færdigt endnu, men jeg har et par problemer.

1. Siden validerer ikke og jeg forstår ikke hvorfor.
2. IE6 strækker baggrundsbilledet af en eller anden mærkelig grund. Min IE gør ihvert fald.

Så håber jeg bare at der er nogen der har nogle løsningsforslag og andre kommentarer er natrligvis også velkomne, men som sagt, jeg er først lige begyndt.

nu er min server natrligvis nede, men jeg tror at jeg fik løst validerings problemet.

ok, jeg har fundet ud af at det ikke er en IE bug, eller ihvert fald ikke direkte. Jeg bruger javascript til at løse png problemet i IE5/6 og det er det problemet ligger. Nu har jeg imidlertid ikke spor forstand på javascript.
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis der er nogen der er i stand til at finde fejlen vil det naturligvis være rart, men jeg mener at huske at det var en der kom men en css løsning på png problemet i en eller anden tråd. Hvis den også virker på baggrundsbilleder ville jeg være rigtig glad for at få en reminder.

css-løsningen er:
pngBehavior - et javascript du loader i css-behavior attribut. Men det vil ikke "validere" når du checker dit css.

Men find:
Fold kodeboks ind/udKode 

Erstat med:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis det er det der baggrunds-node-gøgl. Så se da lige at få fingeren ud a måsen og ændre det til et .gif eller .jpg! :)

Indlæg senest redigeret d. 29.11.2007 20:54 af Bruger #10216
Jeg kan desværer ikke "bare" ændre det, af flere grunde som jeg ikke vil komme ind på, men virker den metode du nævner også på bagrundsbilleder? Jeg har siddet og gennemtærsket nette den sidste time for at finde en løsning, men de jeg har fundet tager ikke hensyn til placering.

Nå, nu har jeg bidt i det sure æble og lavet baggrundsbilledet om til jpg, men jeg ville ærlig talt foretrække en fungerende løsning.

og det er hvad .jpg er... Efter hvad jeg kan se, skal du jo ikke bruge transparensen til noget vigtigt.

Jeg foretrækker fx. at kunne skifte bggrundsfarve uden at skulle lave ny grafik, så er det altrå rart med et transperant baggrundsbillede.

Foretrækker vi ikke alle at kunne leve i dovenskab? ;)

Jeg vil også gerne foretrække, at teksten i min grafik kan oversætte sig selv til russisk. Det kan den bare ikke..

Anyway, det er en unødvendig feature og da du højst skal skifte mellem, lad os sige 5 farver, er det jo ikke meget arbejde der skal til alligevel.
For du har jo selvfølgelig planlagt i forvejen hvordan det endelige resultat skal se ud... ;)

Indlæg senest redigeret d. 30.11.2007 08:22 af Bruger #10216
Unødvendig? Jeg er enig og så alligevel ikke. Hvis det er en unødvendig featre, så findes der rigtig mange unødvendige features, css fx. Det er rigtig rart, ingen tvivl om det, men vi har vel ikke brug for det for at kunne lave en hjemmeside som tjener sit formål?

Nu er der jo forskel på om du har et koncept hvor dynamisk tekst skal fremtræde under et grafisk element og så et billede hvor baggrunden er statisk og fast defineret. Har du ikke førstnævnte, så er det bestemt en unødvendig feature da det ikke vil have nogen åbenlys indvirken på det færdige resultat der bliver vist til slutbrugeren.

I sidste ende handler det alligevel om loading-tider og når JPG fylder ca. 66% mindre end et png med massivt meget transparens, så burde valget næsten åbentlyst sige sig selv.

Men men men... Der er vist ingen grund til at fortsætte diskussionen da jeg ikke på nogen måde vil ændre min holdning til emnet. :)

t