Links der skifter størrelse? Uprofessionelt eller fedt?

Tags:    grafik webdesign

<< < 12 > >>
Hey!
Her er en lille debat..

Vil ændre mine links på http://3D-Galleri.dk
Til normale links nok så den skifter til en mørkere tone når man har musen over, syntes det virker godt og professionelt.

MEN

Er det totalt uproffesionelt at selve linket skifter størrelse når musen er over?

Eller giver det en fed dynamisk effekt?

- Daniel Lange!

Det store spørgsmål er ikke om det er professionelt eller ej, men om det virker som det skal og har et formål, hvis det har det, så er det professionelt.
Men har du prøvet at spørge dig selv om hvorfor du vil lave dine links på denne måde? Er der en specifik årsaf til det? har det et formål? Eller er det bare endnu et stykke unødvendigt gejl som i sidste ende bare vil irritere brugeren?

Du bruger udtrykket "dymamisk effekt", men måske burde du slå ordet "dynamisk" op, for jeg kan ikke se hvordan det kan have noget som helst med links der skifter størrelse at gøre... Måske er det i virkeligheden mig der skal slå ordet op, men jeg tror det ikke.

Nå, men jeg kan ikke lige finde på mere, så nu vil jeg finde en anden tråd at spame i.

Ja det er total uproffesionelt. Kun farveskift, understrejning eller kursiv ser jeg som muligheder.

Well..
Alting har et formål ;)

I det her tilfælge ved jeg at - jeg syntes det er en fed ting at have - og syntes selv det imponere og giver lige mere "liv" et frisk "pust" i menuen..

Ordet dynamisk er noget der bevæger sig. så syntes skam det passer udemærket ind?

Hvis du ikke kan bruge dynamisk i den sætning hvornår fanden kan man så ?

www.ordbogen.dk

"dynamisk" i mit vokabularium, i forhold til hjemmesider i hvert fald, beskriver sider som ændrer sig i forhold brugerens input. Fx. kan den samme hjemmeside se anderledes ud afhængig af hvilken bruger der er logget ind, ved hjælp af php scripts, sql kald, etc. Hvor en side lavet i ren html altid vil være den samme, indtil der er en der går in og retter i koden.

Ja som udgangs punkt er skiftende størelse på links uproffesionelt, men med det sagt så er der altid plads til forsøg. Der er ingen der siger den skal skifte fra størelse 10-12 til 72 vel?

Prøv dig frem evt. med 1 punkt større ved 'MouseOver' og så giv den enten en farve fra designet eller en kontrast farve forhold til den normale tekst!

Der er ikke nogen der som sådan skal bestemme hvad der er proffesionelt. Få det hele til at harmonere, så virker siden solid og brugeren har en følelse af, at det er en person eller et firma som har styr på sagerne!

Indlæg senest redigeret d. 28.11.2007 18:34 af Bruger #4471
citat: Det store spørgsmål er ikke om det er professionelt eller ej, men om det virker som det skal og har et formål, hvis det har det, så er det professionelt.

Det er nok den mest korrekte formulering du overhovedet kan få på hvad der er professionelt eller ej når det kommer til kreativitet. Selvfølgelig er der de tekniske specifikationer til diverse programmer, udførelse, osv (og nej, kreativ kode holder heller ikke).

Men alting har et formål, og så at argumentere for det med: "jeg syntes det er en fed ting at have", den holder ikke! Det er noget du synes og ikke dine besøgende. Det kan måske være at de holder sig væk hvis du benytter denne effekt.

Afvig fra normen, men gør det gennemtænkt.

Indlæg senest redigeret d. 28.11.2007 19:06 af Bruger #10216
Tak for rosen ;)

Jeg tænkte jeg lige ville give et par konkrete eksempler på hvad jeg forstår ved godt og dårlig design, men det plan gik lidt i vasken da siden med mit yndlings design har ændret det. Anyway, her er linkene alligevel:
Skidt: http://trent.g33kz-inn.org/site/ (oven i købet hostet af mig selv :$ )
Godt: http://www.zen-simplicity.com/ (det er stadig et og design selvom de har ændret det)

Først nævnte er som udgangs punkt meget pæn vil jeg mene, men jeg kunne aldrig finde på at bruge den regelmægsigt da den er et overflødighedshorn af overflødigheder...

Den anden er også (stadigvæk) ganske pæn, mend en er ikke mere end den behøver at være. Den er simpel og minimalistisk og det er præcis sådan jeg vil have det.

Der vil jo altid være personer som holder sig væk.
Hvis nu jeg syntes det passer godt til designet og er harmonisk med siden, så kan argumentet "Kan jo være dine kunder ikke kan lide det" da overhovedet ikke holde?
vil altid være nogle folk der ikke kan lide noget ved en hjemmeside.

syntes det er max forkert at frygten for at udfolde sig, skal holdes tilbage for "måske" kan ens besøgende ikke lide det.
Der skal jo ogås være noget specielt til andre kunder som de bliver overrasket over..

ud over det, syntes jeg efter grundig eftertanke at links der bliver størrere er grimt.

Nej man skal da ikke frygte for at udfolde sig, hvis man gerne vil udfolde sig er det da det man skal gøre, men at lave en hjemmeside er altså ikke det samme som at lave et maleri. Vi taler om brugskunst her og derfor er det vigtigt hvad de personer som siden henvender sig til mener.

Personligt har jeg ikke noget imod hvis man ændrer på størrelsen, bare det gøres ordenligt.

Det er der er vigtigt er at resten af sitet IKKE bliver rykker når man hover over et link.

Altså kan du godt have en større skrifttype bare dit objekt der inderholder linket ikke forskubbes, så resten af sitet følger med.

<< < 12 > >>
t