Kode til Billedegalleri og uden tyveri

Tags:    html css

Hej alle.

Jeg har brug for en form for billedgalleri på min hjemmeside: www.lineofdesign.dk.

Jeg vil gerne beholde stilen med de kvadratiske ikoner under hinanden, men så vil jeg også gerne, at når man "mouser over" dem, at så dukker billeder op i stort format til højre for billedet. Og så ønsker jeg også, at hvis man klikker på billedet, så åbner der sig et andet vindue med billedet i stort format.

Det er desuden vigtigt, at man ikke kan stjæle mine billeder ved at "højreklikke" - "gem" eller "kopier" eller på nogen som helst anden måde kan bryde min copyright.

Hvordan løser jeg dette layout/design-problem kodemæssigt?
og
Hvordan løser jeg "højrekliks-problemet" kodemæssigt?

Jeg kender lidt til html og CSS. Og ca. dér stopper min viden desværre også. Så den der først kan forklare mig, hvad jeg skal gøre, så jeg kan forstå det, fortjener 15 UP.

Bimbom

10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er meget surt at du kun kan html og css. Hvis det du søger skal blive godt skal du bruge enten flash eller javascript.

Vedrørende at sikre copyright så brug et vandmærke på store billeder...

Hej Sandie.

Det hurtige svar er; det kan ikke gøre effektivt.

Nedenstående er et svar jeg kom med med hensyn til beskyttlese af tekst. Det samme princep gælder når det drejer sig om billeder.

Løsninger er at benytte synlige "vandmærker" i billederne.

Med venlig hilsen
Ieet

-----------------------
Nesenstående er fra svaret om at undgå kopiering af tekst.

Indsæt følgende JavaScript kode imellem <BODY> og </BODY>. Helst lige efter <BODY>.

Fold kodeboks ind/udKode 

Men vi kan godt gå lidt dybere her. Hvorfor ønsker du at forhindre dette? Det ville gøre det lettere at komme med alternative forslag hvis du fortalte det...

I bund og grund er det umuligt at forhindre brugerne adgang til de infromationer som du præsenterer på en hjemmeside. Når en hjemmeside vises i en browser, sendes den til computeren der skal vise denne som gemmer siden i en eller anden form alligevel.

Ofte ser man en 'onclick' i bodyen af HTML siden som en mulighed for at stoppe folk i at markere tekst eller gemme billeder, med en right click disable. Denne metode virker dog ikke specielt godt, idet at det er meget let i de fleste browsere at disable JavaScript. Det samme gælder de fleste andre metoder. Hvis du kan klare at din hjemmeside ikke bliver vist som søgeresultat i eksempelvis google, kan du dog gøre dette i kombination med et krypteringsprogram:
http://www.antssoft.com/htmlprotector/index.htm?ref=google&group=1
Krypteringsprogramet sørger for at din hjemmeside er ulæselig, uden at javascript er slået til. Inklusive source koden - i kombination med en "onclick" i body tagget af hjemmesiden har du gjort det meget svært at tage noget fra din side (IKKE UMULIGT).

Ulemperne er, at din hjemmeside bliver mindre tilgængelig og mindre benyttet af brugere gennerelt. Yderligere har de fleste indekserings tjenester, såsom søgemaskiner, ikke javascript til - og dermed har du udelukket din hjemmeside fra at indgå i søgninger. Det vil formentlig også irritere dine brugere.

Jeg anbefaler følgene links for en god holdning ´til beskyttelse af online materiale:
http://dorward.me.uk/www/hide/

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. du kan sikre yderligere med nedenstående teknik:
http://hardanswers.net/prevent-webpage-caching

Indlæg senest redigeret d. 29.11.2007 09:44 af Bruger #12836
Kopisikring:
Loven om ophavsret gælder også selvom du ikke gør noget teknisk for at forhindre kopiering. Uanset hvilken kopibeskyttelse du vælger, vil den altid kun beskytte mod absolut nybegyndere, og den vil gøre det sværere og mere irriterende for almindelige, lovlydige brugere at anvende din hjemmeside. Det eneste jeg kan anbefale er vandmærker, som er nævnt tidligere. De forhindre ikke kopiering, men de gør det en del mindre interessant at kopiere.

Galleri:
Prøv at søge på Google. Jeg er ret sikker på at der findes noget, som kan det du søger.

Inspiration til, hvordan man konstruerer selve designdelen, kan du finde på http://www.cssplay.co.uk/menu/photo_simple#nogo

I eksemplet kan man ikke klikke på de store billeder, men det er ret nemt at ændre.

Den anvendte kode finder du i kildekoden. Yderligere vejledning står nederst på http://www.cssplay.co.uk/index

Håber, det kan hjælpe dig lidt på vej.

det med at forbyde højreklik er en rigtig dårlig ide efter min mening. Det er helt umuligt at forhindre brugerne i at kopiere dine billeder hvis de virkeligt ønsker det. Desuden findes der nogen der bruge højre musetast til at navigere med. Du kunne eventuelt istedet lægge vandmærker ind på billederne istedet.

Altså, det handler om, at "ekstraordinær beskyttelse af sine ting udover den almindelige opretslov og copyright" er det helt store samtaleemne i min klasse lige nu. Jeg er ved at uddanne mig til Mediegrafiker. Vi har ikke den vilde undervisning i web- kun basics- derfor kan jeg desværre ikke mere end HTML og CSS.

Jeg er da frisk på nye ting. jeg havde nok på fornemmelsen, at javascript var nødvendigt, men jeg har absolut ingen forudsætninger for at bruge dette. Hvis jeg dog får en udførlig instruktion (som ovenstående nærmer sig), så kan jeg måske godt finde ud af at impementere det i min kode - uden dog at forstå det specielt.

Jeg vil jo gerne vise mine illustrationer, logoer mv. frem på mit site uden "ødelæggende/grimme" vandmærker, og uden jeg behøver bekymre mig om at de bliver nuppet uden tilladelse. Det er vel meget common inden for et grafisk fag?

Jeg tror jeg kan bruge ovenstående kode- tak.

Så mangler jeg bare hjælp til mouse-over funktionen samt at åbne billede i nyt vindue ved klik.... -Eller hører denne del mere under "Grafik/Design"- forumet?

Mange tak for jeres respons so far.

Ieet, der er point på vej til dig så snart jeg har afprøvet med de nye funktioner (som jeg forhåbentligt kan få hjælp til?), om jeg kan få det til at virke...

Bimbom.

Indlæg senest redigeret d. 29.11.2007 20:31 af Bruger #12606

Hej Sandie,

Hvis jeg kan lokke dig til at hjælpe med et logo design, vil jeg da med glæde modificere koden til at den passer til dit websted.

Du skal bare huske at det, som skrevet, ikke beskytter mere end begyndere fra at tage dine billeder. Det kræver ikke meget at åbne hjemmesiden i firefox, gå ind under indstillinger i FireFox browseren og fravælge at javascript skal køres. Så er scriptet færdigt.

Det som du kan bruge, er featuren hvor man bliver vist et større billede. Det lyder som en rigtig god ide... [help included there also].

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Sandie,

Hvis jeg kan lokke dig til at hjælpe med et logo design, vil jeg da med glæde modificere koden til at den passer til dit websted.

Du skal bare huske at det, som skrevet, ikke beskytter mere end begyndere fra at tage dine billeder. Det kræver ikke meget at åbne hjemmesiden i firefox, gå ind under indstillinger i FireFox browseren og fravælge at javascript skal køres. Så er scriptet færdigt.

Det som du kan bruge, er featuren hvor man bliver vist et større billede. Det lyder som en rigtig god ide... [help included there also].

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Ieet.

Dette lyder som en meget fair deal. Jeg vil gerne tage din udfordring med et logo op. Du kan sende mig en besked med flere detaljer.

Jeg har lidt travlt nu, men vender tilbage i løbet af weekenden.

Bimbom.

Inspiration til, hvordan man konstruerer selve designdelen, kan du finde på http://www.cssplay.co.uk/menu/photo_simple#nogo

I eksemplet kan man ikke klikke på de store billeder, men det er ret nemt at ændre.

Den anvendte kode finder du i kildekoden. Yderligere vejledning står nederst på http://www.cssplay.co.uk/index

Håber, det kan hjælpe dig lidt på vej.

Det må jeg lige se lidt nærmere på i weekenden. Tak for linket.

Bimbom.

Hvad så, var der noget med noget "bytte-bytte købmand"?
Beklager jeg ikke har skrevet før. Er lidt ophængt med projekt på skolen her op til jul...

Bimbom.

Hej Sandie,

Med venlig hilsen
Ieet

t