Loade/Save billeder - alle formater

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
Hej.
Jeg er ved at lave et tegne program, og jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er mulighed for at lave en kode, som kan åbne og gemme billeder...
Jeg bruger en TPaintBox til at lave billedet i, og kan derfor ikke bare bruge en indbygget funktion som i et TImage...

/Mads



12 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ved ikke hvorfor du ikke spørger mig over msn... Men det er simpelthen fordi at billedet "blinker" når man tegner hvis man ikke bruger TPaintBox... :D
Men hvis jeg ikke får et svar snart må jeg jo leve med det (:|) og lukke tråden, for jeg kan egentligt ikke komme videre før jeg får et svar her


Du bruger TOpenPictureDialog til at finde filen med. Så bruger du f.eks. TBitmap til at loade den med.

TPicturebox har så vidt jeg husker en funktion på sin canvas der hedder Draw(Rect : TRect; Image : TGraphic).

Den kalder du på denne måde:

Fold kodeboks ind/udKode 


Du skal så selvfølgelig finde dimensionerne på FDrawRect, samt have filnavnet lagt ind i FFileName, men det burde være en smal sag.

Endeligt skal du så lige huske på at TPaintBox kan ikke "huske" hvad du tegner på den, så du bør lave en buffer f.eks. i form af en TBitmap som rummer selve tegningen, og den ligger du så over i PaintBox1 i dennes OnPaint. Det er lidt besværligt men ikke specielt svært. Eksperimenter lidt med det.

I første omgang vil jeg så nok anbefale at du glemmer bufferen indtil det andet virker, så kan du begynde at rode med bufferen.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk



jeg vil tro du kan bryge noget lignende:
Fold kodeboks ind/udKode 

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Du kan bruge en TOpenPictureDialog og en TSavePictureDialog.
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Du kan bruge en TOpenPictureDialog og en TSavePictureDialog.
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------


Ja... Til at finde navnet på filen, men det åbner den ikke.. Jeg skal bruge en funktion som kan åbne billedet ind i fx en TStringList eller noget (må også gerne være en Memo eller what ever)...
Og så skal den derfra kunne lave det om til et billede, som den så tegner ind i min TPaintBox pixel for pixel...

/Mads



jeg vil tro du kan bryge noget lignende:
Fold kodeboks ind/udKode 

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------


Nope... Det er jo slet ikke sådan jeg vil have det... Det der kan loade en tekst fil, og ville åbne billedet som en masse tegn. Jeg vil have en funktion som kan lave de tegn om til en billede igen...

/Mads



Så kan du vel sætte noget Paintbox1.loadfromfile eller lignende ind. Hvor er det komponenten Tpaintbox er henne? Jeg kan ikke lige finde den.
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Så kan du vel sætte noget Paintbox1.loadfromfile eller lignende ind. Hvor er det komponenten Tpaintbox er henne? Jeg kan ikke lige finde den.
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------


Den er under System, men nej det kan jeg ikke da TPaintBox ikke understøtter de funktioner...

/Mads



Den er under System, men nej det kan jeg ikke da TPaintBox ikke understøtter de funktioner...

/Mads


Må jeg så ha lov at spøre hvorfor du bruger en TPaintBox???
Er det bare for udfordringens skyld?? eller hvad?
------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter



Den er under System, men nej det kan jeg ikke da TPaintBox ikke understøtter de funktioner...

/Mads

Må jeg så ha lov at spøre hvorfor du bruger en TPaintBox???
Er det bare for udfordringens skyld?? eller hvad?
------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter


Ved ikke hvorfor du ikke spørger mig over msn... Men det er simpelthen fordi at billedet "blinker" når man tegner hvis man ikke bruger TPaintBox... :D
Men hvis jeg ikke får et svar snart må jeg jo leve med det (:|) og lukke tråden, for jeg kan egentligt ikke komme videre før jeg får et svar her

/Mads



Ved ikke hvorfor du ikke spørger mig over msn... Men det er simpelthen fordi at billedet "blinker" når man tegner hvis man ikke bruger TPaintBox... :D
Men hvis jeg ikke får et svar snart må jeg jo leve med det (:|) og lukke tråden, for jeg kan egentligt ikke komme videre før jeg får et svar her

Du bruger TOpenPictureDialog til at finde filen med. Så bruger du f.eks. TBitmap til at loade den med.

TPicturebox har så vidt jeg husker en funktion på sin canvas der hedder Draw(Rect : TRect; Image : TGraphic).

Den kalder du på denne måde:

Fold kodeboks ind/udKode 


Du skal så selvfølgelig finde dimensionerne på FDrawRect, samt have filnavnet lagt ind i FFileName, men det burde være en smal sag.

Endeligt skal du så lige huske på at TPaintBox kan ikke "huske" hvad du tegner på den, så du bør lave en buffer f.eks. i form af en TBitmap som rummer selve tegningen, og den ligger du så over i PaintBox1 i dennes OnPaint. Det er lidt besværligt men ikke specielt svært. Eksperimenter lidt med det.

I første omgang vil jeg så nok anbefale at du glemmer bufferen indtil det andet virker, så kan du begynde at rode med bufferen.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk


Jeg skal da prøve... :D
Vender tilbage om 10 min når jeg har testet det... :D

/Mads



<< < 12 > >>
t