@Nick
Nu taler jeg måske lidt hårdt, men det er fordi jeg er træt af indlæg som disse.
Dit indlæg bærer tydeligt præg af at du ikke ved nok om sagen.
"Til linux findes der to store skrivebords miljøer: KDE og Gnome. De har set ud som de gør nu de sidste mange, mange år. Hvorfor hører vi ikke noget brok der?"
Nu kender jeg mest til KDE. Men er du klar over hvor meget der egentlig sker inde "bag ved". Jeg synes du skulle tage at læse lidt om KDE 4, og se nogle af de funktioner der kommer. Desuden kan du bare vælge f.eks. Fluxbox/Openbox/Blackbox/Enligtment osv. Mulighederne er mange! Så du kan opsætte dit desktop meget personligt.
"
Når man snakker om linux distrobitioner så taler vi ikke om forskellige styresystemer. Styresystemet er stadigvæk linux, men med forskellige programpakker og opsætning, lidt ligesom windows vista home basic vs. vista ultimate. Hvor er problemet?"
Igen, sæt dig bedre end i tingene. Linux er kun kernen i systemet, og når man snakker om Gnu/Linux generelt er der ofte henvist til forskellige distributioner. Og nej, det er ikke bare forskellige opsætninger og programpakker. Det er derimod hele opbygningen er distributionen der er anderledes: Gentoo f.eks. er source baseret, hvilket vil sige at dens "pakkehåndteringsprogram" henter kildekoderne til hvert program, og derefter compiler det - hvilket medfører hastighed. Så er der Debian (som Ubuntu bygger på), som kører med dpkg. De har så frontended apt-get eller aptitude, som bruges til at hente .deb pakker med. Det er færdig lavet pakker, som bliver hentet ned og installeret direkte.
"Hvis windows blev open-source, ville man så få linux-brugerne vendt til windows igen? Nej, for så finder de blot en anden grund til ikke at vælge windows."
Du misforstår det hele. Det mange er sure over er, at Microsoft holder det hele hemmeligt. Hvis vi rent hypotetisk siger at Gnu/Linux bliver det dominerende system, ville der aldrig opstå samme problemer. I og med at kildekoden er frit tilgængelig, vil man bare kunne lave de rettelser/tilføjelser man nu engang synes der mangler.
"Hver gang der kommer en ny version af linux, så er det ganske få ting der er rettet/ændret/tilføjet i den. I windows derimod er der langt flere ting der er rettet/ændret/tilføjet fra version til version, derfor den lange udviklingsperiode."
Du siger ny verison af linux. Hvad refererer du så til? Selve linux kernen er under konstant udvikling, og der kommer hele tiden nye versioner, som man normalt ikke vil lægge mærke til. Jeg gætter på at du refererer til distributioner som Ubuntu, som har en udviklingsperiode på 6 måneder! Men igen, her kigger du kun på én distribution. Debian Stable har derimod en meget lang udviklingstid, da deres filosi er at det skal være klippestabil. Så du kan slet ikke lave den sammenligning du gør her.
Alt i alt er dette bare endnu et eksempel på at en som ikke ved nok om Gnu/Linux og OpenSource, lægger op til en debat med forkerte konklusioner, forkerte facts, og alt i alt et ret tyndt indlæg.
Nu håber jeg ikke at du bliver personligt stødt af mit indlæg, men håber du vil læse det ordenlig igennem, og evt. læse op på de ting jeg har proklameret du ikke ved nok om. Og så er du selvfølgelig velkommen til at svare (konstruktivt
), da jeg gerne vil have en saglig diskussion om dette emne!