MyBase dbedit indtastninger??

Tags:    delphi

Hi. Jeg er ny her og er lige begyndt at intreserer mig for programering igen (har ikke gjort meget i det siden min commodore64 :) ).jeg har forsøgt mig med PHP men det er nok ikke det rigtige sted at starte.så nu prøver jeg med Delphi som jeg er blevet glad for at bruge.

jeg har fundet mange svar allerede ved at besøge dette udemærkede forum.... tak for det.

og nu til problemerne.. jeg har fulgt den artikel der er her om Delphi og databaser.. men jeg kan ikke indtaste noget i nogle af felterne... hvad gør jeg galt.når jeg dobbeltklikker på f.eks. feltet hvor man skal indtaste navn kommer der ikke noget kode frem kun dette:

procedure TMainForm.DBEdit1Change (Sender: TObjekt);
begin.

end;

end.

øhh skal der ikke noget kode ind eller er jeg helt på vildspor?.

P.S. jeg har hente koden til telefonbogen, men den beder bare om crystal et eller andet??
sidst men ikke mindst jeg bruger Delphi7 enterprise edition hvis det skulle have nogen betydning.

MVH.
Kim Andersen



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hi. Jeg er ny her og er lige begyndt at intreserer mig for programering igen (har ikke gjort meget i det siden min commodore64 :) ).jeg har forsøgt mig med PHP men det er nok ikke det rigtige sted at starte.så nu prøver jeg med Delphi som jeg er blevet glad for at bruge.

jeg har fundet mange svar allerede ved at besøge dette udemærkede forum.... tak for det.

og nu til problemerne.. jeg har fulgt den artikel der er her om Delphi og databaser.. men jeg kan ikke indtaste noget i nogle af felterne... hvad gør jeg galt.når jeg dobbeltklikker på f.eks. feltet hvor man skal indtaste navn kommer der ikke noget kode frem kun dette:

procedure TMainForm.DBEdit1Change (Sender: TObjekt);
begin.

end;

end.

øhh skal der ikke noget kode ind eller er jeg helt på vildspor?.

P.S. jeg har hente koden til telefonbogen, men den beder bare om crystal et eller andet??
sidst men ikke mindst jeg bruger Delphi7 enterprise edition hvis det skulle have nogen betydning.

MVH.
Kim Andersen


Det du får frem når du dobbeltklikker på en komponenet er komponentens on events. I dette tilfælde er det DBEdit1 On Change. Altså når DBEdit1 skifter (når man indtaster noget etc) udfører den koden mellem begin og end; så ja der skal du skrive hvad der skal ske. Der findes mange forkskellige events og du kan se de forskellige ved at markere(trykke) på en komponent (en Button, Edit felt etc) og i Object Inspector'en (den nederst i venstre side) vælge events. Der kan du se alle evnets der kan bruges med den valgte komponent. Ved at dobbeltklikke på en af dem opretter delphi automatisk en procedure der udfører det der står mellem begin og end; når event'et udføres. Håber det kan bruges til noget. Hvis der er andet siger du bare til:D
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hi. Jeg er ny her og er lige begyndt at intreserer mig for programering igen (har ikke gjort meget i det siden min commodore64 :) ).jeg har forsøgt mig med PHP men det er nok ikke det rigtige sted at starte.så nu prøver jeg med Delphi som jeg er blevet glad for at bruge.


Det er også et godt sted at starte da Delphi er et rimeligt intuitivt sprog. De to sprog jeg mener er bedst at starte med er Visual Basic og Delphi, fordi deres syntaks er meget "engelsk". I modsætning til C/C++ som er et rigtig godt sprog, men som er noget sværere at lære.


P.S. jeg har hente koden til telefonbogen, men den beder bare om crystal et eller andet??
sidst men ikke mindst jeg bruger Delphi7 enterprise edition hvis det skulle have nogen betydning.


Ups, det er min fejl. Du skal gøre følgende for at kunne kompilere:
1. Åben projektet.
2. Gå ind i projekt options. (Shift+Ctrl+F11)
3. Vælg fanebladet "Packages"
4. Fjern krydset i "Build with runtime packages".

Så skulle det virke. Jeg har åbenbart ikke lige været OBS på at checke det da jeg uploadede projektet. I min delphi kører jeg normalt med runtime pakker, og deriblandt en pakke der hedder "Crystal", som er et rapport værktøj i stil med Rave og QuickReport.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk




Det du får frem når du dobbeltklikker på en komponenet er komponentens on events. I dette tilfælde er det DBEdit1 On Change. Altså når DBEdit1 skifter (når man indtaster noget etc) udfører den koden mellem begin og end; så ja der skal du skrive hvad der skal ske. Der findes mange forkskellige events og du kan se de forskellige ved at markere(trykke) på en komponent (en Button, Edit felt etc) og i Object Inspector'en (den nederst i venstre side) vælge events. Der kan du se alle evnets der kan bruges med den valgte komponent. Ved at dobbeltklikke på en af dem opretter delphi automatisk en procedure der udfører det der står mellem begin og end; når event'et udføres. Håber det kan bruges til noget. Hvis der er andet siger du bare til:D
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------

jeg har nok ikke beskrevet problemet godt nok...
når jeg kører koden (run) kan jeg ikke indtaste noget som helst i nogle af felterne.felterne var først hvide og nu er de grå.det jeg søger er en løsning på hvordan man kommer til at kunne skrive i felterne.men tak for svaret :)




P.S. jeg har hente koden til telefonbogen, men den beder bare om crystal et eller andet??
sidst men ikke mindst jeg bruger Delphi7 enterprise edition hvis det skulle have nogen betydning.


Ups, det er min fejl. Du skal gøre følgende for at kunne kompilere:
1. Åben projektet.
2. Gå ind i projekt options. (Shift+Ctrl+F11)
3. Vælg fanebladet "Packages"
4. Fjern krydset i "Build with runtime packages".

Så skulle det virke. Jeg har åbenbart ikke lige været OBS på at checke det da jeg uploadede projektet. I min delphi kører jeg normalt med runtime pakker, og deriblandt en pakke der hedder "Crystal", som er et rapport værktøj i stil med Rave og QuickReport.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk


hvad skal jeg gøre for at installere "crystal package" da den stadig ikke kan finde crystal??



t