Spørgsmålet er vel også om vi overhoved ønsker os at pakke folkeskolegenerationen ind i en så heftig omgang vat, som Nørden leder os mod der...
Løsningen med at lukke af for sider der er problematiske er efter min mening helt i orden, og ofte kan det også være nødvendigt. På det gymnasie jeg gik på havde vi et problem med en lokal billedeside (ala dkbn), der trak så meget båndbredde at det var et problem i timer såvel som frikvarterer, så der blev også lukket af for denne. At undskyldningen for at lukke for adgang er mobning er ikke mindre væsentligt i min verden.
Ude på HTX i Ballerup, hvor jeg pt. render et par timer om ugen, har vi også blokering af flere sites, gennem vores ISA server.
Det medvirkede at vi gik fra ~56k forbindelse per elev, til at sidde med noget man rent faktisk kan benytte når man skal lave alverdens informationssøgning.
At blokere for alle andre sites, end hvad skolen mener er relevant, er umuligt. det vil koste så meget for den proxy eller andet man kører igennem, da den skal kontrollere for alt for mange sites og skolens IT personale, vil ikke have andet at lave end at rende og tilføje ting til det filter der er godkendt.