Hjælp til JFrame og JPanel

Tags:    java

Hej gutter

Jeg vil lave en GUI som består af en stor frame med 2 paneler, og hvor den anden panel indeholder en tredje panel.
Tjek lige min kode ud:

Fold kodeboks ind/udKode 

Resultatet er at panel1 dukker op i north med dark grey farven og at panel3 dukker op i panel2's plads (south) med panel2's farve (green). Og mine labels eksisterer slet ikke.
Det er jo helt forkert.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at løse problemet?
Jeg bruger JBuilder 2005.

Tak på forhånd.

Hej Amer,

Det ligner jo en ganske glimrende kode, men det havde været rart hvis koden havde været mulig at benytte direkte i mit Netbeans...

... men der er et par ting som formentlig gør at resultatet ikke bliver som ønsket.

Først vil jeg lige nævne, at det er meget svært at gennemskue hvordan du vil have at tingene skal sættes op.

panel3 tilføjes til panel2, som benytter BorderLayout. Med dette layout ignoreres setPreferredSize, og maksimum plads benyttes. Derfor tager panel3 hele panel2's plads.

Labelsne kan jeg slet ikke se hvor kaldes, og jeg er meget usikker på hvor du ønsker dem placeret. Du bør sikre dig at metoderne kaldes andre steder i koden. Yderligere vil labelsne blive added til "super" objektets border layout, og dermed vil dette give problemer med at panelerne tager pladsen i dette layout. Skriv eksempelvis panel1.add(label1); og tilsvarende for de 2 andre.

Jeg kan anbefale at du læser om de forskellige layout managers på:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/layout/grid.html

Håber at du finder ud af det.

Med venlig hilsen
Ieet

t