Skrivebord fra D:\\

Tags:    programmering

Hej alle udviklere!

Jeg er ved at få et større problem:
Min computers hardisk er af en eller anden sindsyg grund blevet delt i 2: C og D. Problemet med dette er at der snart ikke er mere plads på C men en del på D (nej jeg kan ikke flytte de filer til D)... Er der nogen måde at have en "Skrivebord" mappe i D:\\ Så jeg kunne bruge den i stedet for den der ligger på C:\
Håber i kan hjælpe
~Jakob

Du skal ikke gemme ting på skrivebordet, da computeren simpelthen bliver herre langsom (: Det andet kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Hey Jakob,
hvis jeg forstår dig ret så ja :)
hvilket operativsystem bruger du?
hvis du bruger XP gør du følgende:
Wintats + pause/break (system, evt. kontrolpanel -> system)
faneblandet "avanceret" -> Brugerprofiler -> indstillinger.

Derinde kan du så vælge "kopier til" og derved bliver hele dit logondir, c:\\documents and settings\\<logon> overført til ex: D:\\<logon>.

Du kan dog ikke gøre det med den profil du er logget ind med. du skal derfor ex: logge ind som "administrator" (brugeren administrator...) og så overføre din egen konto dertil.

Evt. kan du også merge de 2 partitions til 1.

Som Kasper helt korrekt skriver, kan det dog ikke betale sig at have mapper osv. på skrivebordet.
ved logon vil Windows nemlig gå disse mapper igennem og det sløver pænt meget.

Indlæg senest redigeret d. 20.11.2007 14:11 af Bruger #1330
Nej selvfølelig :) fik udtrykt mig forkert...
jeg installerer på C: og D: Men ville MEGET gerne bare have(sammen med de 2 andre brugere) en hardisk.

Ville meget gerne merge, men hvordan og har det nogen konsekvenser?

Kort og godt så er det, hvis man kun har én harddisk, skide smart at have den partitioneret (delt op) så man kan adskille systemet fra de andre data.

Hvis du åbner "denne computer" og trykker på "d:" men modsatte musseknap, holder den og trækker ikonet over på dit skivebord og slipper og vælger, "lav genvej", har du let adgang til d-drevfet hvor du så kan gemme dine ting istedeet for på skrivebordet hvor det slet ikke hører hjemme. Det skulle vel ikke være så svær.

Hvis du insisterer på at merge de to partitioner tror jeg kun at det er "partition magic" der kan klare den sag, men jeg har aldrig brugt programmet.

Der findes massere af programmer til at merge 2 partitions,
Partition Magic er nok et af de mest kendte, men har den ulæmpe at det ikke ligefrem er gratis ;)

Jeg har søgt lidt på Google og fandt en liste med gratis værktøjer.

umidelbart vil jeg tro at Cute Partition Manager kan klare opgaven, ganske gratis, men har ikke prøvet det.

Hmmm tør ikke helt prøve :( Men tak for hjælpen!

Hej Jakob.

Partitionering er ganske enkel at foretage, specielt idet du geninstallerer WindowsXP. Der bliver du nærmest opfordret til at slette dine partitioner og genoprette dem som en ny...

... dine data på harddisken(e) bliver dog mistet!!

Det at smelte din harddiske sammen til een blok igen er ikke svært, hverken med de af Ken Christensen nævnte programmer, eller ved geninstallering. Vær dog meget opmærksom på at det oftest koster dig alle data på harddisken(e).

Held og lykke og god fornøjelse.

Med venlig hilsen
Ieet

Ps. De fleste vil både gemme dine data og ompartitionere din harddiske for 500,- hvis du kommer hjem til dem med din harddisk.

Oftest foregår det ved at de kopierer alle data fra dine harddiske over på deres harddisk i et "image". De ompartitionerer din harddisk. Og de udpakker "image(s)" på din harddisk igen.

t