C++ compiler

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej alle

Jeg kan lidt C++, men har ikke haft mulighed for at programmere i c++ siden jeg fik Ubuntu. Jeg kan nemlig ikke finde en god compiler. Jeg har prøvet KDevelop, men det virker ikke (kan ikke debugge/execute programmet), og det laver oven i købet et hav af filer.

Jeg kunne godt tænke mig et hvor det ikke er så svært at compile, lave nye projekter og hvor der kun kommer en executable fil og en .cpp fil.

håber i vil hjælpe så jeg kan komme videre med udviklingen.

Du kan jo skrive din kode i mitprogram.cpp og så selv compile programmet med

Fold kodeboks ind/udKode 

Det er fordi du ikke har knyttet din fil til dit target i Kdevelop.

Du kan få code :: blocks til Linux:
http://www.codeblocks.org/
Jeg skal dog sige at jeg aldrig har prøvet den.
Rigtige Linux nørder bruger vist mest emacs og makefiler...

http://packages.ubuntu.com/dapper/virtual/c++-compiler

G++ / gcc is one of the most easy compilers to use. Generally you code the .cpp files in a text editing program, like emacs. I can recommend the following link, for coding in emacs.

http://www.cs.wright.edu/~pmateti/Courses/333/Notes/emacs-ccmode.html

Best of luck.

Data: det lyder interessant, men jeg vil gerne bede dig uddybe lidt, da jeg ikke helt forstod hvad jeg skulle gøre.

Martin: Ligesom med Data forstod jeg ikke helt hvad jeg skal gøre bedre, men håber du vil forklarer det.

Bertel: har kigget på codeblocks, men der er ingen version til Ubuntu 7.10.

Leet: Jeg har også kigget på G++, men kan ikke finde ud af hvordan man skal downloade det. Kan du måske finde et direkte link til pakken??

Mange tak for de hidtidige svar, jeg håber der er flere hvor de kommer fra:D

G++ kan du installere med apt-get:

sudo apt-get install g++

Jeg vil tro at code::blocks vil virke på ubuntu.

Kdevelop er et godt IDE. Selv lige begyndt at bruge den, men det tog lidt tid at fatte hvordan man kompilede mine kildekoder.

Data: det lyder interessant, men jeg vil gerne bede dig uddybe lidt, da jeg ikke helt forstod hvad jeg skulle gøre.

Du skriver dit program i en eller anden tekst editor. Notepad, Emacs, Vi, hvad du nu har installeret. Så åbner du en kommandoprompt og skriver det som jeg skrev. Det kalder c++ compileren og compiler dit program. Det er den mest simple måde at gøre det på.

Alternativt kunne du jo fortælle hvad der er problemet med KDevelop og høre om nogen kan hjælpe dig med at få det til at fungere. Personligt bruger jeg den metode, som jeg har beskrevet (jeg bruger dog en Makefile, men det er lidt mere kompliceret), så jeg kan desværre ikke hjælpe dig med KDevelop. Desuden kører jeg Gnome, så jeg har slet ikke KDevelop.

Jeg er faktisk ved at skrive nogle artikler om Kdevelop. Både om hvordan man kompiler et projekt, en enkel fil og hvordan man får autocomplete på. Jeg ved ikke hvornår jeg er færdig med de artikler, da jeg har mange andre ting jeg skal have lavet, lige for tiden.

Tusind tak alle sammen.

Jeg vil foreløbig prøve G++ og Datas teknik, men jeg ser meget frem til dine artikler Martin, da jeg også gerne vil have en debugger.

<< < 12 > >>
t