CSS - links som ved "frames"...?

Tags:    html css

Hej!

Jeg håber virkelig, at jeg kan få et svar på det her, for jeg har "googlet" rundt på det i lang tid uden noget resultat:

Som html-bruger er jeg vandt til "rammer" og dermed også, at når jeg linker fra en ramme, kan siden godt "komme frem" i en anden ramme:

Eks. i hovedfilen:
...
<frame src="menu.htm" NAME="Menu">
<frame src="forside.htm" NAME="Tekstside">
...

Herefter et link i filen "menu.htm":

...
<a href="side2.htm" TARGET="Tekstside">Læs mere her...</a>
...

Og så kan man simpelthen klikke på linket og få det til at "poppe" op i den anden ramme... Så det hverken er i den ramme, linket befinder sig i, eller at den lukker en hel ny side op...

Ok, mit spørgsmål er så, om noget lignende kan lade sig gøre i CSS? Måske er jeg lidt konservativ, idet jeg tænker, at det burde foregå på ca. samme måde (mellem forskellige bokse), men ved ikke hvordan, eller hvordan ellers? :(

Jeg jo lige blevet helt happy for CSS, er jo 100 gange bedre til layout end HTML... :)

Ville blive super glad for hjælp!

Janne

Du kan intet med css, det er rent udseendemæssigt det kan bruges. Hvis du vil "emiterer" en frame-side skal du have fat i noget ajax. Jeg kan ikke anbefale det frem for almindelig html-links hvor du opdaterer hele siden.

Hvis det er designet du er bange for skal ændre sig, så skal du bare sørge for at alle de sider du henter, har samme css-fil og indhold (ekspempelvis menuer banner osv.) Prøv evt at kigge på kildekoden her på udvikleren, der kan du lære meget.

Okay, tak.. :) Jeg tænkte bare på fx denne hjemmeside (ikke min!): http://potterskolen.dk/

Det er bare et af eksemplerne på, at der ikke er tale om frames, men at det alligevel fungerer sådan.. Ved du om det så er det der ajax, som du talte om? :) Eller er det noget helt andet?

Ellers må jeg jo på jagt efter noget "ajax".. Håber ikke, det er for kompliceret.. :(

Men tak :)

Du skal bruge noget der hedder include. Til det skal du have fat i et server side scriptsprog. Du kan fx bruge PHP, SSI eller ASP.NET.

Sådan gør du i PHP:

Lav en fil som hedder top.php, og som indeholder toppen af siden (<html><head></head><body>;) og din menu.

Lav en anden fil som hedder bund.php, som indeholder bunden af siden (</body></html>;) og eventuelt lidt andre ting, som skal være på alle sider.

Lav nu alle dine sider i .php filer, som indeholder følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

Tusind tak, det skal jeg prøve :D

Du skal bruge noget der hedder include. Til det skal du have fat i et server side scriptsprog. Du kan fx bruge PHP, SSI eller ASP.NET.
<-- Vil det sige, at jeg skal bruge et program, eller at jeg også kan gøre det i notesblok?

Sådan gør du i PHP:

Lav en fil som hedder top.php, og som indeholder toppen af siden (<html><head></head><body>;) og din menu.
<-- toppen af siden og min menu..? Altså, i html, css eller.. hvordan? :( Måske er jeg bare for uerfaren.. :/ Hvis toppen bare er "<html><head></head>", så ved jeg det jo godt, men hvordan skal min menu se ud?

Jeg har det her stylesæt:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men kan jeg overhovedet bruge det i denne sammenhæng?

Lav nu alle dine sider i .php filer, som indeholder følgende:

<?php require 'top.php'; ?>
<h1>dit indhold her</h1>
<p>Her skal indholdet af din side stå</p>
<?php require 'bund.php'; ?>
<-- Vil det sige, at jeg kun skal skrive det (og så ændre det, du har skrevet med "dit indhold her" og "her skal indholdet af din side stå"), og ikke noget <html> osv.?

Desuden har jeg det her, som vist hænger sammen med det stylesæt, jeg har skrevet ovenover:

Fold kodeboks ind/udKode 

Undskyld, jeg ikke fatter noget :O :(

Janne

Du kan sagtens fortsætte med Notepad, men det kræver at det pågældende scriptsprog er installeret på den webserver, som du har din side liggende på.

Du har din HTML-side. Den splitter du op i tre forskellige filer.

Den første fil indeholder alt det, som er ens på alle dine sider, og som står i starten af HTML-dokumentet.

Den anden fil indeholder det der er forskællig fra side til side, og indeholder altså ikke <html>, <head> og <body>, da de er placeret i de andre filer. Denne fil indeholder også de to PHP-koder, som jeg skrev før.

Den tredje fil indeholder det i slutningen af dit HTML-dokument, som er ens for alle sider.

t